Annons:
Etikettövrigt
Läst 937 ggr
Honestyisdead
2016-11-12 03:08

Märkligt brev på finska

Jag bor i Sverige och har alltid gjort. Sade för ett tag sedan upp mitt konto på Nordea och idag fick jag ett brev från dom. Som är skrivet på finska! 

Jag förstår tal och kan prata en del. Men inte läsa hela brev. Har dom sett att jag är finsk medborgare på något vis?

Ytterst märkligt :) Får be äiti läsa det.

Annons:
Magi-cat
2016-11-12 07:58
#1

#0 Från samma bank har jag fått brev skrivna både på finska och svenska. När jag ringer på det telefonnummer de anger hamnar jag hos en svensktalande. (Jag brukar alltid bli så imponerad över att de genast förstås att jag bara talar svenska 😃) Men antagligen är det ett nummer just för svensktalande.
Att du är finsk medborgare ska inte ha minsta betydelse eftersom det som bekant finns en svensktalande minoritet i Finland som har rätt att få betjäning på sitt modersmål. Många av dem kan inte mer finska än du eller jag.
Ta bara upp det med banken så får du allt på svenska hädanefter, det är jag övertygad om.
Även om din äiti kan läsa det så är det bra för statistiken om inte annat att folk med svenska som modersmål gör sig hörda.😇


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
2016-11-12 18:56
#2

#0 Vänd dig till Nordea och be dem skriva på svenska!


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Upp till toppen
Annons: