Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 840 ggr
Magi-cat
2016-10-25 20:51

Finland testar medborgarlön?

Ett mycket intressant förslag är uppe till behandling i riksdagen.

Det ser ut ungefär så här:

"Försöket börjar vid årsskiftet såvida riksdagen godkänner det. FPA lottar då ut vem som ska få det bland de drygt 200 000 arbetslösa som finns i Finland just nu.

Försöket innebär att 2 000 personer under två år ska få 560 euro per månad, direkt i handen utan några som helst krav.

Det som nu testas är så kallad partiell basinkomst, där basinkomsten bara ersätter en del av stöden. Det betyder att de som är med i försöket inte måste leva på 560 euro i månaden, utan de får också andra stöd. En fullständig basinkomst skulle betyda över tusen euro åt alla varje månad och det anses vara för dyrt."

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/10/25/medborgarlonerna-lottas-ut-vill-du-ha-en-eller-inte


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Farwuq
2016-10-26 12:12
#1

Ett intressant försök, vi får se hu det går.
Men… om det inte räcker till mat och hyra etc.  så får man likväl ge bidrag.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2016-10-26 12:21
#2

Ja, men man har räknat ganska bra på det, tycker jag. Det ska löna sig att jobba, även om det bara är lite. Som det nu är så kan ett jobb innebära lägre inkomst eftersom de då mister A-kassan.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2016-10-26 18:54
#3

Att få mindre för man jobbar är förkastligt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

KPD
2016-10-27 09:15
#4

Helsnurrigt! Sociala förmåner bör vara lika för alla, inte något som lottas ut. Då var den svenska modellen bättre, där den som hade ett arbete kunde söka ett friår, om någon annan fick ett vikariat. Också den svenska modellen innebar orättvisor, men den som fick friåret fick gå ned i inkomst. I det finska förslaget blir medborgarlönen en förmån som innebär ökad inkomst för några av dem som inte arbetar, och det är inte rimligt. Då bör pengarna hellre användas till offentliga arbeten.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
2016-10-27 09:20
#5

Var det inte tillfälligt det där med lotta ut, för att testa?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-01-18 10:26
#6

Tyvärr verkar Finland ha skrotat försöket med medborgarlön…

"Finlands experiment med medborgarlön har skapat rubriker jorden runt. Landet har hyllats som en föregångare inom välfärdslösningar – men nu väljer den finska regeringen att lägga projektet på hyllan"

Artikel från 2018-04:

https://www.va.se/nyheter/2018/04/19/darfor-skrotar-finland-sitt-experiment-med-medborgarlonen/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KPD
2019-01-19 14:10
#7

#6 Jag är tveksam till ett sådant system. Det borde i vart fall inte vara slumpen som avgör om man får ta del av en förmån eller ej.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
2019-02-08 09:06
#8

Nu börjar utvärderingen av det finländska försöket med basinkomst att komma.

Projektet visar att de som fick basinkomst mådde bättre, hade mindre stress och ångest och kände sig mer delaktiga i samhället än medlemmarna i jämförelsegruppen.

Däremot kom inte de som hade basinkomst ut mer i arbete än jämförelsegruppen. Det kan bero på att försöket varade för kort tid och det tar tid att omorientera sig och relatera till sin nya situation.

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/02/08/forsoket-med-basinkomst-visar-mottagarna-kom-inte-ut-i-arbetslivet-men-madde


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: