Annons:
Etikettspråk
Läst 752 ggr
Aleya
10/23/16, 1:18 PM

Lära sig finska

Hej! Jag har länge funderat på att lära mig detta ädla språk. Men det har aldrig blivit. Och det kommer ju garanterat låta kekk när jag pratar men jag vill kunna göra mig förstådd då jag bor ganska nära Finland. Jag fattar lite finska så det är ju bra. Men jag vill kunna säga mer än hej och tack och bra. Vart ska jag börja? Jag har som inte tiden att gå en kurs i finska på kvällar. Så hjälp!

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Magi-cat
10/23/16, 1:23 PM
#1

Bra idé, jag skulle också vilja lära mig, så jag hoppas det kommer många svar…😎

Tyvärr har ju inte Duolingo finska, annars vore det toppen…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Tuulikki]
10/23/16, 1:30 PM
#2

Bli medlem på Interpals och chatta med någon som talar finska! 🙂som även talar svenska eller engelska då så ni kan förstå varann i början, haha.

Jag registrerade mig för kanske 4 år sen för att chatta med folk på engelska, min engelska har blivit mycket bättre. Och så har jag fått fina vänner🌺En av dem har jag till och med vågat prata på Skype med, det har jag aldrig vågat förut då jag tyckt min engelska varit så dålig, men jag har lärt mig mycket nu🙂

Har även chattat med några tyskar för att fräscha upp det jag lärde mig i skolan.

Vet inte hur många finska medlemmar som finns på Interpals då jag bara sökt att lära mig engelska & tyska men det är ju värt att kolla👍

Man registrerar sig och får fylla i vad man är ute efter (lära sig språk, chatta med någon, eller till och med skriva brev), vilka språk man kan och på vilken nivå samt vilka språk man kan hjälpa andra med. Superkul!

Finns såklart nackdelar (som med alla forum). Folk som är ute efter pengar, eller folk som är snuskiga😕 Går självklart blocka dessa!

KPD
10/23/16, 1:35 PM
#3

#0 Det finns självstudiekurser med bok och CD. Ofta finns sådana kurser att låna på bibliotek. Serierna Colloquial … respektive Teach Yourself … anses båda hålla hög standard. (Länkarna nedan är de jag hittade först. Det kan finnas senare upplagor, och kurserna kan vara billigare hos andra butiker.) https://www.amazon.co.uk/Colloquial-Finnish-Complete-Course-Beginners/dp/0415113911/ref=sr_1_2?s=books&ie=UTF8&qid=1477222272&sr=1-2&keywords=colloquial+finnish https://www.amazon.co.uk/Yourself-Finnish-Complete-Language-Courses/dp/0071451080


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Aleya
10/23/16, 1:37 PM
#4

#2 får testa det då jag har fått tillbaka min kära röst. Men jag tänkte mer att man får höra typ att dom säger hej och ska säga efter. Kanske skulle ha lagt till det i min fråga.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Magi-cat
10/23/16, 1:39 PM
#5

#2, #3 Tack för bra svar. 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
10/23/16, 1:43 PM
#6

#0 Uppsala universitet ger distanskurser i finska för dem som saknar förkunskaper. Även om man studerar hemma, måste man dock följa en viss takt och delta i vissa lektioner på internet, men det kan även vara på dagtid. Ansökningstiden för vårterminen har precis gått ut, men ibland går det att göra en sen anmälan.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
[tk1971]
10/23/16, 1:46 PM
#7

Jag köpte en nybörjarkurs i finska på cd till sambon en tid efter att vi hade träffats. Han påbörjade kursen, försökte uttala orden som damen på cd:n, men det ville sig inte riktigt… han sa att "orden är så långa i finskan att man glömmer vad man sagt i början när man kommit till slutet av en mening". Och "orden är bara konstiga bokstäver efter varandra, det är inga riktiga ord".

Ja… den kursen har stått i bokhyllan i ett decennium. Jag kommer nog inte att prata finska med honom 😂

Aleya
10/23/16, 2:01 PM
#8

#7 Hahahaha. Ja du. Jag har ju kontakt med finnar lite nu och då. Och jag tycker orden inte är så konstiga. Men jag har ju inte gett mig på svårare ord ännu. 😂

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
10/23/16, 2:01 PM
#9

#3 ska absolut testa dessa. Tack för förslaget.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Magi-cat
10/23/16, 2:20 PM
#10

#7 😂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
10/27/16, 8:29 PM
#11

Uppmuntrande för alla som kämpar med finskan! Våga prata och våga säga fel, och skratta gärna! 🙂

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/10/27/det-ar-inte-sent-att-vaga-tala-finska


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
10/27/16, 9:04 PM
#12

#11 När jag har försökt tala litet finska har många finnar tagit mod till sig och dammat av kunskaperna i svenska. Vågar man vara den som säger fel först, så blir det inte pinsamt för den andra.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
10/27/16, 9:31 PM
#13

#12 Det tror jag är rätt inställning. Om båda bjuder till går det ofta så bra.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: