Annons:
Etikettlitteratur
Läst 930 ggr
KPD
10/20/16, 4:53 PM

Uppslagsverket Finland

Uppslagsverket Finland är ett finländskt uppslagsverk på svenska. Första upplagan utgavs 1982 - 1985 och den andra 2003 - 2007. Från början drevs projektet av Svenska folkskolans vänner (SFV) tillsammans med Schildts förlag. Nu finns uppslagsverket gratis tillgängligt på internet, och SFV har ensamt ansvaret. Trots att det är gratis, upprätthålls kraven på vetenskaplighet. Alla artiklar är faktagranskade. "Det är bara utvalda sakkunniga som får korrigera gammal och skriva ny text. Avsikten är att användaren skall kunna lita på att texten är högklassig och tillförlitlig. Uppslagsverket Finland är en unik satsning som knappast någon annan minoritet av motsvarande storlek kan visa upp. Till grund för det hela ligger det arbete som den finlandssvenska intellektuella och vetenskapliga eliten har lagt ned på Uppslagsverket Finland i över fyrtio års tid." http://www.uppslagsverket.fi


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Magi-cat
10/20/16, 4:56 PM
#1

Det är ordning på dem i Finland! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sundaychild
10/21/16, 8:39 AM
#2

Uppslagsverket Finland finns i min bokhylla. Jag visste faktiskt inte att det även finns gratis på nätet nu för tiden. Jag har fått det (1982-1985 upplagan tror jag faktiskt att det är), av min farmor som var mycket fosterländsk (och väldigt finlandssvensk) och tyckte att man dels kunde understöda ett så stort projekt på svenska i Finland, och dels tyckte att där finns mycket information om vårt land, som man gärna kan ta till sig. Och det hade hon ju rätt i ❤️.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Magi-cat
10/21/16, 8:48 AM
#3

Vilken klenod och bra tänkt av din farmor! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
10/21/16, 10:20 AM
#4

Jag har andra upplagan, som jag misstänker blev den sista i tryckt form.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Upp till toppen
Annons: