Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

Dagens Evenemang Om sajten och ifokus Bilder och videor Finland, allmänt Historia Humor Kultur; musik, film, konst Litteratur Mat och dryck Mumin! Naturen, växter och djur Samhälle och politik Resor, sevärdheter och äventyr Språk Vetenskap och uppfinningar Åland! Övrigt Off Topic
Vetenskap och uppfinningar

Ekonomipriset till Finland

2016-10-10 12:07 #0 av: KPD

Finländaren Bengt Holmström (Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, MA, USA) är en av dem som i år tilldelas Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne.

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/10/10/ekonomipriset-gar-till-finlandaren-bengt-holmstrom-och-oliver-hart

Medarbetare på Finland ifokus, Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2016-10-10 12:13 #1 av: Magi-cat

Va? Oj, det har jag missat, så kul! Pokal

Grattis Finland! Tummen uppBlomma

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2016-10-10 12:21 #2 av: Magi-cat

"Oliver Hart (Harvard University, Cambridge, MA, USA) och Bengt Holmström (Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, MA, USA) har bidragit till hur man kan komma överens då man har två motstridiga aktörer.

Den moderna ekonomin hålls samman av oräkneliga kontrakt. De nya teoretiska verktyg som Hart och Holmström utvecklat hjälper oss att förstå verklighetens kontrakt och institutioner, och att undvika fallgropar när det gäller att skriva kontrakt, sägs det i prismotiveringen.

Vidare sägs det att Bengt Holmströms och Oliver Harts analys av optimala kontrakt lägger en intellektuell grund för att utforma politik och institutioner inom många områden, från konkurslagstiftning till politiska konstitutioner."

från sv yle

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2016-10-10 12:27 #3 av: Farwuq

Tummen upp Pokal

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2016-10-10 12:46 #4 av: KPD

#1 Nu blir det en till att skriva om i din artikel. :)

Medarbetare på Finland ifokus, Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2016-10-10 12:47 #5 av: Magi-cat

Insåg just det. PustarNördSkrattar

Anmäl
2016-10-11 10:39 #6 av: Magi-cat

Intressant intervju med Nobelpristagaren Holmström:

"– Jag förstår att det ska sparas och var och en gör sina avvägningar om var det ska ske, men personligen har jag varit kritisk till nedskärningarna inom utbildningen. Det är väldigt viktigt att satsa på framtiden. Om ungdomarna försvinner eller blir utan rätt sorts utbildning, så går det illa för Finland"

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/10/11/svenska-yle-hemma-hos-bengt-holmstrom-i-boston-jag-kanske-atervander-till-finland

Anmäl
2016-10-11 11:00 #7 av: Farwuq

Spara på utbildning, vård och infrastruktur straffar sig självt.

Att bygga spårvägar och järnvägar, kring större befolkningscentra, är t.ex. ett sätt att sätta in kapital på ett konto. Det kommer troligen att bli ännu dyrare att utföra i framtiden, så det är lika bra att sätta fart, skapa jobb och möjligheter, nu.

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.