Annons:
Etikettövrigt
Läst 362 ggr
Sundaychild
2016-09-18 09:26

Spårakoff

Var till Helsingfors igår och råkade på den här.

https://www.tripadvisor.se/Attraction_Review-g189934-d4723255-Reviews-Sparakoff_Pub_Tram-Helsinki_Uusimaa.html

Himla kul idé tycker jag, tyvärr var den privatbokad så vi kunde inte hoppa på 😃

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Annons:
KPD
2016-09-18 14:15
#1

Den var väldigt trevlig att åka med. Inte blev det sämre av att servitrisen talade svenska. Tyvärr har det bara blivit en gång för mig. Att vagnen kallas "Spårakoff", betyder det att det är svensktalande som driver verksamheten? Uttalas namnet "porakoff" på finska, eller uttalar man undantagsvis två konsonanter i följd?


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Sundaychild
2016-09-18 21:11
#2

Jaa du, jag har ingen aning om hur finskspråkiga uttalar namnet. Kan nog hända att S:et trillar bort…

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

tarantass
2016-09-19 12:22
#3

Även finsktalande helsingforsare kan kalla sin stad "stadi" och en spårvagn "spåra".

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
2016-09-19 12:32
#4

#1 Det beror nog på vilka konsonanter det är…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
2016-09-19 23:45
#5

#3 Intressant att svenska ord slagit igenom. Jag hörde en gång, att spårvagn kallades "spåra", men jag tog för givet, att det endast var bland svensktalande.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Farwuq
2016-09-21 16:04
#6

Spåra med "å", jag trodde inte man ville använda "å" i Finland.
🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
tarantass
2016-09-21 16:08
#7

#6: såvitt jag vet är det slang eller ledigt talspråk, eller har varit, och det kan bryta regler. Men ja, det är intressant att svenskan duger då även hos folk som annars inte är så förtjusta i den (vilket gäller långtifrån alla finsktalande, ska sägas).

Kunde ju stavas "spoora" också, men när jag googlar får jag fler träffar på "spårassa" än på "spoorassa" ("i spåran"; ett par andra former av ordet ger en massa träffar på andra språk…).

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: