Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

Dagens Evenemang Om sajten och ifokus Bilder och videor Finland, allmänt Historia Humor Kultur; musik, film, konst Litteratur Mat och dryck Mumin! Naturen, växter och djur Samhälle och politik Resor, sevärdheter och äventyr Språk Vetenskap och uppfinningar Åland! Övrigt Off Topic
Övrigt

Spårakoff

2016-09-18 09:26 #0 av: Sundaychild

Var till Helsingfors igår och råkade på den här.

https://www.tripadvisor.se/Attraction_Review-g189934-d4723255-Reviews-Sparakoff_Pub_Tram-Helsinki_Uusimaa.html

Himla kul idé tycker jag, tyvärr var den privatbokad så vi kunde inte hoppa på Skrattar

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Anmäl
2016-09-18 14:15 #1 av: KPD

Den var väldigt trevlig att åka med. Inte blev det sämre av att servitrisen talade svenska. Tyvärr har det bara blivit en gång för mig.

Att vagnen kallas "Spårakoff", betyder det att det är svensktalande som driver verksamheten? Uttalas namnet "porakoff" på finska, eller uttalar man undantagsvis två konsonanter i följd?

Medarbetare på Finland ifokus, Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2016-09-18 21:11 #2 av: Sundaychild

Jaa du, jag har ingen aning om hur finskspråkiga uttalar namnet. Kan nog hända att S:et trillar bort...

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Anmäl
2016-09-19 12:22 #3 av: tarantass

Även finsktalande helsingforsare kan kalla sin stad "stadi" och en spårvagn "spåra".

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Anmäl
2016-09-19 12:32 #4 av: Magi-cat

#1 Det beror nog på vilka konsonanter det är...

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2016-09-19 23:45 #5 av: KPD

#3 Intressant att svenska ord slagit igenom. Jag hörde en gång, att spårvagn kallades "spåra", men jag tog för givet, att det endast var bland svensktalande.

Medarbetare på Finland ifokus, Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2016-09-21 16:04 #6 av: Farwuq

Spåra med "å", jag trodde inte man ville använda "å" i Finland.
Funderar

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.