Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 607 ggr
KPD
2016-08-25 06:53

Hot mot finlandssvenskar

Expressen skriver om hot mot svensktalande i Finland. Det förefaller vara en oroväckande utveckling. I en faktaruta uppges, att det skulle finnas tre enspråkigt svenska kommuner i Österbotten. Närpes, Larsmo och Korsholm har emellertid av ekonomiska skäl blivit tvåspråkiga. http://www.expressen.se/geo/det-vaxande-hatet-mot-svensktalande-i-finland/


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Farwuq
2016-08-25 08:03
#1

Sjukt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Sundaychild
2016-08-25 10:59
#2

Tyvärr är det nog sant. Det finns många som i Finland arbetar aktivt mot tvåspråkigheten, som ni säkert vet har det varit många och långa diskussioner om tvånget att läsa det andra inhemska språket i skolan, s.k. "pakko-ruotsi" eller "tvångs-svenska". Många vill slopa den/slippa den.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Magi-cat
2016-08-25 14:15
#3

Fast det har alltid funnits motsättningar, alltid. Ändå har det alltid fungerat och allt har retts ut. (väl?)

Skillnaden nu är väl att det finns ett populistiskt parti som drar sina växlar på både ett och annat.

Förhoppningsvis åker de i nästa val…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2016-08-25 14:19
#4

Helt galet, svenskarna som tillfört Finland så mycket.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Rheen
2016-09-05 09:06
#5

Praktiserade på Clas Ohlson en gång, blev utskälld av en kund för att jag frågade om hen kunde svenska. Jag har själv problem med finskan, alltid haft. Kunden frågade efter hjälp, och jag ville hjälpa hen, men tydligen 'pratar man endast finska där'. I en svensk butikskedja, i ett svenskt område. Kändes ju lite snopet.

~ Rheen.

[tk1971]
2016-09-05 12:51
#6

Det där är en skamfläck för landet. Jag förstår inte hur det kan vara negativt att kunna tala flera språk. Det är ju berikande! Jag och min (svenske) sambo har pratat om att göra en roadtrip i Finland, men när man läser om sånt här känns det inte lika lockande… tänk om vi åker på en propp om vi pratar svenska på fel ställe? 😮

Annons:
Magi-cat
2016-09-05 13:32
#7

#6 Efter att just ha återkommit från landet i fråga, kan jag så gott som garantera att ni inte åker på någon propp alls. 😃 

Prata på bara, förståelse går över språkgränserna..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: