Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 560 ggr
Sundaychild
2016-08-22 09:46

Svenska tankar om Finländsk skola

Jag måste säga att jag är ganska tveksam till förändringen själv. 

http://www.svd.se/hur-tanker-de-i-finland

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Annons:
KimE
2016-08-22 10:09
#1

Låter som att det kan bli en svensk 90tals utveckling med reform på reform med nerdragningar samtidigt.

Magi-cat
2016-08-22 14:11
#2

"Det är också värt att påminna om att det är de finländska lärarna som fått eleverna att åstadkomma de fina Pisa-resultaten, inte de finländska läroplansteoretikerna. Den nya läroplanen har utarbetats av yngre radikala pedagoger i Jyväskylä, som har varit frustrerade över att den finska skolan inte har varit modern nog. Ur deras perspektiv fick den finska skolan så att säga bra resultat på fel sätt."

Hummm…vad säger lärarna, tro?

Den finska skolan har studerats från många länder där man imponerats över resultaten och de finländska lärarna har varit föredömen och stolta över sin skola.
Vad är det - egentligen - man tycker blivit fel? Och vad kommer förändringarna att innebära?

Förändringar kommer alltid och har sin plats, frågan är bara vilka.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sundaychild
2016-08-22 15:47
#3

Det görs så mycket snabba beslut och den ena reformen efter den andra - allt ska bara ändras utan att det görs ordentliga konsekvensbedömningar i dag i Finland. 

Har en känsla att den nuvarande regeringen kör igenom en massa förändringar - hastigt, hastigt. Kanske de känner på sig att de inte kommer att sitta kvar så länge, och försöker få igenom så mycket som möjligt under den tid de har?? 🤔

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

KPD
2016-08-22 23:06
#4

Fullständigt obegripligt! "Finland verkar inte ha förstått vari deras styrka låg, och de kastar sig ut i experiment med nya arbetsmetoder precis som Sverige har gjort. Eftersom det handlar om grundskoleelever kanske vi kan göra som barn gör: 'byta grejer med varandra'. Finland får gärna vår läroplan om vi får ta över deras gamla."


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Upp till toppen
Annons: