Annons:
Etikettermatdryck
Läst 473 ggr
Magi-cat
2016-08-19 17:53

Matsvinnsrestaurang i Åbo

"I Åbo planeras en matsvinnsrestaurang, som tar till vara överskottsmat och tillreder den.

- En förening har grundats, och nu funderar kärntruppen på bästa sättet att starta restaurangen, berätter Anna Rantasuo."

"- I Finland slängs årligen mat för cirka 300 miljoner euro, uppger direktör Mari Pantsar på jubileumsfonden Sitra, som arbetar för en hållbar välfärd.

I Åbo har skolmat som blivit över de senaste åren delats ut till hjälpbehövande. Skolköken försöker förstås beräkna åtgången på maten så väl som möjligt, men den mat som blir över ges till gatumissionen i Åbo."

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/08/19/abo-far-matsvinnsrestaurang

Bra initiativ!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Sundaychild
2016-08-20 07:32
#1

När jag var barn uppfostrades jag att äta den mat som serverades. Mat slängde man inte, annat än om den faktiskt farit illa. 

Att det blir mat över i skolköken och andra stora kök kan man ju förstå, men därför tycker jag det är suveränt att man nu får ge den till hjälpbehövande, har för mig att det tidigare fanns nån idiotisk lag som förbjöd det.

Själv har jag på telefonen en app som heter ResQ. Lokala restauranger sätter ut överblivna lunchportioner som man kan köpa för en 4-6 euro per portion, man bokar dem och betalar via appen. Himla smart affärsidé, tycker jag!

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Magi-cat
2016-08-20 07:38
#2

1,2 miljoner ton mat slängs i Sverige varje år.

Jag tror inte heller det är tillåtet (i Sverige) att ge överbliven mat från restauranger och skolkök vidare till annan konsument, vare sig människa eller djur utan den ska slängas. Det är förstås bra tänkt, att man inte ska riskera hälsan för dem i andra ledet. Men det borde kunna gå att lösa.

#1 Strålande idé också med en appen! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: