Annons:
Etiketternaturenväxterdjur
Läst 503 ggr
Magi-cat
7/31/16, 9:14 AM

Har ni sett några getingar i år?

Jodå, det är getingsommar…

Tydligen beror det på temperaturväxlingarna och att de stackars getingarna blir förvirrade. 

"Lena Huldén, som är insektsforskare vid Helsingfors universitet, säger att det här beror på den varma våren som fått getingarna att bygga bo i god tid. Juni var däremot så kylig att getingdrottningarna började tro att det blivit höst och dags att förbereda sig för övervintring."

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/07/30/se-upp-ovanligt-ilskna-getingar

Jag kan förstå dem. Ena dagen går man och fryser i 13 grader och regn, och så innan man vet ordet av är det 30 graders hetta. 😓


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Sundaychild
7/31/16, 11:44 AM
#1

Jadå. Men nu är de nog i farten. Så fort man sätter sig ned med en tallrik mat så är de framme.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Rheen
7/31/16, 1:13 PM
#2

Usch ja! Jag gillar att äta utomhus, så jag går ofta ut med tallriken och äter på trappan (hehe). Det tar inte länge förrän man har nyfikna besökare surrandes runt en, som #1 sa. Igår var det helt brutalt. Det bjöds på en massa sötsaker utomhus hos en kompis, och det höll ju inte direkt getingarna borta. När man fiskat upp två ur saftkannan hoppade tre andra i, så fort man vände bort blicken från 'bullafatet' skulle hela getingförsamlingen provsmaka. De skulle undersöka varenda sak med socker i sig. Aldrig sett så många getingar på ett och samma ställe förut. De var ju värre än myggor, och de blodsugande spektaklen tål jag verkligen inte.

~ Rheen.

Upp till toppen
Annons: