Annons:
Etiketterresorsevärdhetervärldsarväventyr
Läst 1106 ggr
KickiG
6/21/16, 10:25 PM

Schjouuu

Jaaa…. Mitt första problem med inlägget är att försöka klura ut hur man skall stava till ljudet "schjouuu". Det är nästan som att säga "sju" men att göra det på inandningen.  Och det betyder ja. Jo. Schjouuu.  Medgivande.

Hur vanligt är det? Jag ser det som ett östnyländskt fenomen, men kanske det finns  på andra ställen också?

Hittade ett belysande exempeli form av en vits på Facebook. Den gick ungefär så här:

"Ni har väl ett likadant problem som vi alla andra har, att ni har dammråttor under sängen. Men det löser man kvickt på en sekund, ser ni. Man far till Sibbo och söker en sibbobo, och så säger man åt honom att; Far och ligg  under sängen, och så får du en överrraskning. Och så frågar man utav den där sibbobon när han ligger under sängen att: Ska du ha en öl? Och då svarar han "Schjouu" och då är alla dammråttor borta. För ser ni sibboborna, dom säger bara "schjouu schjouu schjouu" dom. "

Och inte är det bara sibboborna, vi östnylänningar är nog lika goda kålsupare hela bunten. Åtminstone vad det gäller att säga "schjouuu" istället för jo.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Magi-cat
6/21/16, 10:29 PM
#1

😂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
6/22/16, 6:51 AM
#2

Jag kände inte till detta ord. Språkligt undrar jag, om det är "jo" som fått uttalet förändrat av att uttalas på inandning? Sedan har det nära nog blivit ett eget ord.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Niini
7/4/16, 3:34 PM
#3

Finns här uppe i Österbotten också :)

tarantass
7/13/16, 9:16 PM
#4

I Sverige brukar det anses typiskt lappländskt. I själva verket finns det åtminstone ner i Mellansverige, dock möjligen mer sporadiskt än i norr.

Väldigt ofta är det så med ord och uttryck man tror är lokala (på endera sidan Viken): de är i själva verket folkliga, till skillnad från "fina", över stora områden. Flera av dem var också "fina" en gång i tiden.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Farwuq
7/14/16, 5:45 PM
#5

Man kan stava det »Šiu«, enligt min litauiska fru som är språkkunnig,

/Farwuq som har en flerspråkig - egen författad - tangentbordslayout under Linux.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: