Annons:
Etikettermatdryck
Läst 869 ggr
Shailina
2016-06-15 10:23

Vad äta på Johannus?

Undrar vad man äter på johannus i Finland? Lite sugen på att överraska finska pojkvännen med finsk mat på midsommar/Johannus :)

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Annons:
Magi-cat
2016-06-15 10:28
#1

Det låter trevligt, Shailina! 🙂

Undrar om det inte är samma som här, men vi får se om någon som har bättre koll svarar…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sundaychild
2016-06-15 12:43
#2

Jag tror att det varierar mycket beroende på var man håller till. Själv har vi haft som tradition att halstra strömming över öppen eld, och äta med mycket grovsalt, dill och en snaps 😉. Fast annars är det nog mycket fiskbetonad, gravlax, nypotatis (heter det färskpotatis i Sverige?), sill…

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

KPD
2016-06-16 09:11
#3

#2 I Stockholm säger man färskpotatis, men i Skåne säger man nypotatis.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

JazzBass
2016-06-20 16:03
#4

Jag brukar inte märka ord, men Juhannus skrivs med u, inte o. Personligen talar jag endast om juhannus då jag talar finska. Det heter ju midsommar på svenska så det är det ordet jag normalt använder.

Nypotatis eller potatissallad, inlagd sill/strömming, smör- och löksås, skärgårdslimpa, en grönsallad och nån form av lax är väl obligatoriskt. Till det blir det oftast nåt grillat kött, t.ex. entrecote eller kassler (avser det som heter fläskkarré i Sverige). I år blir det antagligen mörstekt och grillad oxbringa eller revbensspjäll av får. Eller både och. Varmrökt lax eller kyckling till sambon. Eftersom midsommaren firas två dagar i rad så får man variera menyn lite grann.

Grillkorv är väl vanligaste midsommarmaten i Finland, och visst är det gott (och inte minst praktiskt) ibland, men jag försöker undvika det till förmån för mindre processat, ekologiskt kött, som jag marinerat / förberett själv. Förkokta revbensspjäll kan man utan problem ta med sig till ut till en kobbe om man så vill, och grilla på plats. Och samtidigt göra resten i sällskapet avundsjuka. 😃

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

KickiG
2016-06-21 20:44
#5

Jag håller med ovanstående talare. Det är mycket fiskbetonat och mycket grillat. Grönsaker, det som naturen bjuder på just nu brukar återfinnas på matbordet.

Hur utbrett är det förresten att prata om Johanni på svenska då man menar midsommar? Härstammar ju högst antagligen från "Johannes Döparens dag". Och om jag vågar mig på en vild chansning så har det något med tyskans "der Johannistag" som är 24.6.

Här i Borgå är det rätt vanligt att prata om Johanni, och min mormor från Helsingfors sa också Johanni.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
2016-06-21 21:16
#6

Snålsoppa! Kesäkeitto på finska, som är ett mycket bättre namn. Sommarsoppa låter bara liksom 1000 gånger bättre än snålsoppa. Men snålsoppan är säkert snål därför att den innehåller bara sådana ingredienser som man fick från den egna trädgården utan att behöva köpa något. Och så är den ju så god att snålvattnet börjar rinna. Och det här är alltså bara jag som spånar, utan att ha minsta lilla fakta i bakgrunden.

En variant på receptet hittar ni HÄR.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
tarantass
2016-07-13 21:51
#7

En finsk poet (fast på hans tid var det mindre skillnad mellan svenskan på ömse sidor Viken):

_Flickan knyter i Johanne-natten
kring den gröna broddens späda stänglar
silkestrådar utav skilda färger,
men på morgonstunden går hon sedan
dit att leta ut sin framtids öden.
__
Nu, så hör, hur flickan där beter sig.
Har den svarta, sorgens stängel, vuxit,
talar hon och sörjer med de andra.
Har den röda, glädjens stängel, vuxit,
talar hon och fröjdas med de andra.
Har den gröna, kärleksstängeln, vuxit,
tiger hon och fröjdas i sitt hjärta._

https://sv.wikisource.org/wiki/Flickan_knyter_i_Johanne-natten

Ja, sommarsolståndsfesten har kristnats (med begränsad framgång häruppe i norr) genom att knyta Johannes Döparen till den.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: