Annons:
Etikettåland
Läst 542 ggr
ElLobo
2016-06-06 23:19

Mariehamnarna åker bil istället för att ta bussen

Bussåkandet i Mariehamn har minskat sedan juni 2013 då busstrafiken blev avgiftsbelagd.

http://www.nyan.ax/nyheter/mariehamnarna-aker-bil-istallet-for-att-ta-bussen/

Annons:
Magi-cat
2016-06-07 07:53
#1

"Endast 4 procent uppger att de ofta väljer buss."

Det var ju illa…Undrar varför? Det står att busstrafiken blev avgiftsbelagd. Var den gratis innan? Var det då nedgången kom eller hade den minskat innan?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
2016-06-08 06:44
#2

Mitt intryck, när jag besökte Åland förra året, var att busstrafiken var outvecklad. Tidtabeller saknades på hållplatserns, och bussarna slutade gå tidigt. Det är alltid ett moment 22, när man utvecklar kollektivtrafik. Det är svårt att motivera satsningar, om få utnyttjar den, och svårt att locka fler, om trafikutbudet är dåligt.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
2016-06-08 07:37
#3

#2 Nu har jag aldrig åkt buss på Åland, men rent allmänt är det säkert som du säger.

Men det är inte bara på Åland det saknas tidtabeller vid busshållplatserna. Det gör det också i det län jag bor. Bussbolaget tog bort dem för något år sedan för att de skulle kunna göra ändringar i tidtabellerna utan att behöva byta tabellen vid hållplatsen. 
Man ska titta i mobilen….(Jag tycker det är fel. Alla som behöver åka buss har inte mobil eller dator.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
2016-06-20 21:34
#4

I Borgå har de inte heller tidtabeller vid hållplatserna. Bara några få, typ vid torget och sjukhuset och säkert några andra ställen ännu. Inte för att det har någon betydelse, de är mera riktgivande i vilket fall som helst. Bussarna kommer och går lite som de tycker, enligt min erfarenhet. :)

Men synd att busstrafiken inte utnyttjas mera, det finns rum för förbättring där i många städer.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KPD
2016-06-21 08:14
#5

#4 Även riktgivande tidtabeller är av intresse. Om bussarna går var 10:e minut kan jag förvänta mig en buss inom rimlig tid. Att bussen sedan kanske är några minuter försenad gör inte så mycket. Går bussarna var 30:e minut, kanske jag däremot inte vill vänta. Kommer man litet utanför centrum kanske det går en buss i timmen. Det finns busslinjer som bara trafikeras morgon och kväll. Landsbygdslinjer kanske har trafik några gånger om dagen o.s.v. När hållplatstider saknas vänder sig bussbolaget endast till dem som fått information på annat sätt. Besökande och tillfälliga resenärer bryr man sig inte om. Om tiderna på hållplatserna skulle vara exakta, toge resan längre tid, eftersom tiderna då skulle planeras så att bussarna väntade in tiden. Då är det bättre, att bussen kommer någon minut sent.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Upp till toppen
Annons: