Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 621 ggr
Sundaychild
6/6/16, 5:36 PM

Utvisning av halva familjen

Igår rapporterade kvällstidningarna (och andra media) om en irakisk familj där mamman och det äldre barnet skulle utvisas till Irak, medan pappan och en tre månader gammal baby skulle få stanna. Finska folket slog säkert nåt slags rekord i namnunderskrifter då en petition mot detta beslut samlade över 27000 namn på ett dygn!

Enligt dagens nyhet ska mamman och barnet få stanna så att högsta förvaltningsdomstolen hinner behandla ärendet.

http://svenska.yle.fi/artikel/2016/06/06/utvisningen-av-den-irakiska-mamman-uppskjuten

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Annons:
Magi-cat
6/6/16, 9:07 PM
#1

Att utvisa dem kan inte på något sätt vara förenligt med att se till barnens bästa som man måste göra enligt FN:s barnkonvention. Upprörande!

Bra med namninsamlingen och att de får stanna! Jag tror det blir svårt att verkställa utvisningen, eller hoppas i alla fall att det inte blir så.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
6/10/16, 9:56 PM
#2

Hur har myndigheterna kunnat komma fram till ett sådant beslut? Jag hoppas, att Högsta förvaltningsdomstolen låter hela familjen stanna.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

KickiG
6/21/16, 7:16 PM
#3

Har någon mera information om saken? Jag har bara hittat denna artikel där det står att utvisningen är uppskjuten.

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/06/06/utvisningen-av-den-irakiska-mamman-uppskjuten

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Sundaychild
6/22/16, 9:13 PM
#4

Njä, vet väl inte riktigt vad som hänt sedan. Har väl inte hänt så mycket annat än. Men 30000 Finländare skrev under en adress att låta dem stanna, det är säkert nåt slags rekord (som jag skrev om tidigare redan).

Visserligen har det kommit en del kritik i pressen att kvällstidningen som slog upp nyheten behandlat ärendet bara från en vinkel osv. Men hur många vinklar kan manse det från, och oberoende av vilka omständigheterna är tycker jag inte att man kan kasta ut en halv familj och skilja en baby från dess mamma.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Upp till toppen
Annons: