Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

Dagens Evenemang Om sajten och ifokus Bilder och videor Finland, allmänt Historia Humor Kultur; musik, film, konst Litteratur Mat och dryck Mumin! Naturen, växter och djur Samhälle och politik Resor, sevärdheter och äventyr Språk Vetenskap och uppfinningar Åland! Övrigt Off Topic
Språk

"Oj, vad bra svenska du pratar!"

2016-06-01 15:52 #0 av: Magi-cat

Hört den förut? Glad

"Metro Debatt i Sverige har publicerat en video om finlandssvenskar på Facebook som delats flitigt. På onsdagseftermiddagen hade klippet setts av över 40 000 människor.

I klippet medverkar Julia Brink som är verksamhetsledare för Finlandssvenskarnas riksförbund i Sverige.

På videon säger Brink att det finns många saker som finlandssvenskar är trötta på att höra, såsom "Vad bra svenska du pratar" och "Oj, vad det låter roligt när du pratar som Mumin.""

http://svenska.yle.fi/artikel/2016/06/01/vad-bra-svenska-du-pratar-video-om-finlandssvenskar-sprids

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2016-06-14 22:35 #1 av: Mia-67

Liknande får jag höra som andra gen. invandrad finne i Sverige.
"Det hörs inte att du är från Finland" och "Va men du pratar ju utan brytning?"...

Anmäl
2016-06-15 07:22 #2 av: Magi-cat

#1 Visst blir man trött. Glad

"Nu pratar du väl finska igen?" (När man säger något de inte förstår, oavsett vad.)

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2016-06-15 11:23 #3 av: Mia-67

Ja, trött blir man Glad.

Just det, det glömde jag *känner igen*...
"Nu pratar du väl finska igen? *djup suck*.

Anmäl
2016-06-15 12:40 #4 av: Sundaychild

Haha, vad ni är skojiga!! Hur ska man sprida budet till svenska allmänheten då? Själv får jag oftast höra det typiska, hur konstigt det är att jag kan svenska... fast då jag bodde på hotell i Borlänge nyligen var det faktiskt ingen som undrade över språket, de undrade bara om bastun varit tillräckligt varm Gapskrattar.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Anmäl
2016-06-15 12:45 #5 av: Magi-cat

Gapskrattar

Anmäl
2016-06-15 20:55 #6 av: Mia-67

Hahaha! Det var ju omtänksamt i alla fallGlad

Anmäl
2016-06-21 21:52 #7 av: Annabellami

haha.. sant.. Många svenskar frågar mig om jag är från Sverige och flyttat till Finland. De undrar alltid hur man kan så bra svenska. och många vet inte att vi pratar svenska i Finland med.

[Live. Love. Play. Enjoy.] Lev o njut med vänner du har.bryt ej vänskapen mellan er
Anmäl
2016-06-21 22:05 #8 av: Magi-cat

#7 Det är det som är så konstigt, att många inte förstår att man pratar svenska i Finland med, inte för att man "kan riktigt bra", utan för att det är ens modersmål...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.