Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 734 ggr
Magi-cat
5/24/16, 9:15 AM

Ny finsk alkohollag med frågetecken

Finland ska få en ny alkohollag som reser farhågor om att konsumtionen kommer att öka.

Bl.a. kommer starkare öl än nu kommer att få säljas i vanlig livsmedelsbutik. 

"– Det här hade inte alls kunnat gå igenom i Sverige, säger Mats Ramstedt som är forskningsansvarig vi det svenska Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning.

Han menar att högre tillåten alkoholprocent går emot den långa traditionen att försöka få folk över folk till svagare drycker.

Det finns också en motstridighet i att Finland går in för förändringen – Finland som har den högsta alkoholkonsumtionen i Norden nära Danmarks (statistikföringen skiljer sig åt något, se grafiken).

– Finland har mer problem kopplade till alkohol än vad Sverige har. Ur den synvinkeln är det förvånande att Finland vidtar åtgärder som inte gynnar utvecklingen utan snarare ge upphov till ökad konsumtion, säger Ramstedt.

För ökade tillgänglighet, till exempel de planerade längre öppethållningstiderna på Alko samt att restauranger kan börja sälja ut ölflaskor, ökar förbrukningen.

Högre alkoholhalter gör att den totala mängden alkohol per capita blir högre.

Priset är också centralt. När Finland 2004 sänkte alkoholskatten som ett sätt att förhålla sig till privatimport från Estland, steg konsumtionen med tjugo procent. Den händelsen minns Ramstedt väl och formulerar det som att beslutsfattare i Finland "kanske är vana vid ganska djärva grepp".

https://www.hbl.fi/artikel/forskare-finskt-alkoholforslag-gar-emot-nordisk-tradition/"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Farwuq
5/24/16, 7:33 PM
#1

Svenska storebrorsfasoner.
Man har nog koll på läget själva i Finland.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
5/24/16, 7:36 PM
#2

Jag tycker faktiskt det verkar lite märkligt med tanke på de problem som redan finns.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sundaychild
5/26/16, 8:02 PM
#3

Jag är också ganska kluven. Som yngre tyckte jag absolut att Finland borde ha liberalare alkoholpolitik, men vi har onekligen ganska mycket problem av den. Så jag vet inte riktigt…

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Farwuq
5/27/16, 7:35 AM
#4

Att supa löser inget.
Samtidigt förstår jag att ett förbud är totalt kontraproduktivt. Det som behövs är att någon - t.ex. staten - tillhandahåller substanser som alkohol och andra droger.  Vi måste göra allt vi kan för att undergräva för de kriminella leverantörerna. Sprit etc. kan tillhandahållas utan licens. Andra preparat finns att få mot licens och recept.

Att  totalförbjuda någon öppnar bara för ännu större problem. Om de som av medicinska skäl behöver t.ex. cannabis de får licens/recept. Då är det lätt att se om de överkonsumerar eller om de nu är så dumma att de eventuellt säljer vidare.

Jag själv som är rejält sjuk har en hel del narkotikaklassificerade preparat; jag är inte så dum att jag säljer dem vidare.

Här i min del av världen har vi Systembolaget, förkättrat av många svenskar, hyllat av utlänningar.

Jag känner en något äldre docent som är från Frankrike, som är väldigt "fin i kanten" och noga med vad han dricker och äter. Han säger att i Frankrike har han inte hittat något med motsvarande klass som våra "spritbutiker".
Kvalitén och sortimentet på "bolaget", helt överlägset mot vad man kan köpa i Frankrike. Han säger att vi inte vet att uppskatta det vi har.
Jag har även hört på Internet när man - här på morgonen - lyssnar på den USA-baserade talk show radiokanalen Coast to Coast am. De talade där om alkohol och nödvändigheten att minska på "drickandet"; då sade man att i Sverige finns ett unikt och mycket bra system för tillhandahållande, nämligen Systembolaget.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

KickiG
5/29/16, 9:04 PM
#5

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om den nya lagen. I stort tror jag faktiskt inte den kommer att ändra på så mycket.

Alko har ju härtills haft monopol på de starkare ölen. Vår mellanöl eller "trean" har en volymprocent på 3,7 - 4,7. Pilsnern, ettan, har volymprocenten 0 - 2,8.  Det finns en två där emellan, men jag har aldrig stött på den i verkliga livet. (Finns det ens???)

I:ans och III:ans öl får man idag i mataffärerna. Starkare än det finns i Alko, vårt Systembolag. Det är väldigt vanligt att Alko idag är beläget på samma ställe som de större mataffärerna, så det är oftast ingen omväg att titta in där och handla. På glesbygden kan man beställa sina Alko-varor till ett lokalt ställe där man kan hämta  ut det, oftast en mataffär det också.

Förstod jag det rätt blir det ingen förändring i lagen om tiden då man får sälja alkoholhaltiga drycker i mataffärer. Alltså förblir det som nu, är volymprocenten högre än 2,8 får man inte sälja drycken mellan kl 21 - 09.

Efter att ha jobbat ett år i kassa, både i större och mindre mataffärer, har jag sett trenden. "Vanligt folk" köper sin öl då de handlar maten. De tar allt mellan en flaska och en låda på 24 st. Ibland två lådor. Vissa arbetare kommer in i stort sett alla dagar efter jobbet och köper 4-8 öl. Här är öl = treans öl. De "professionella" kommer in 2-3 gånger per dag, pantar några burkar och köper några burkar. Första gången de kommer in är på morgonen, oftast så de står i kassan genast efter kl 09. Sista gången de kommer in är ca kl 20 - 21. Men de köper inte mycket på en gång, vi pratar 2-6 burkar för det mesta. Undantag finns förstås alltid.

Men det som den här lagen, och de som har massa åsikter, oftast inte alls tar med i beaktande är kiljun och pontikkan. Det hembrända. Jag har svårt att tro att männen som kommer in och köper 10 paket socker och några bitar jäst tänker börja baka sockerkaka. De tar inte heller i beaktande alla dem som köper vodka och liknande på Alko. Blandanvattnet - virket - kommer de och köper i mataffären. De som behöver det.

Vill man bli full i Finland, så kan man bli det utan desto större problem. Även i dag då Alko fortfarande har monopolen.

Jag tror inte att lösningen på vår höga alkoholkonsumtion och våra alkoholproblem finns i lagstiftningen. Det är helt andra saker som ligger bakom, andra saker som måste ändras.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Farwuq
5/30/16, 5:20 AM
#6

Ja, det är inställningen till den egna personen som måste ändras.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Upp till toppen
Annons: