Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 558 ggr
Magi-cat
2016-05-17 08:06

Posten klipper gräset!

 Posten ska börja klippa gräset åt kunder som så önskar längs utdelningsrutterna. De ska även erbjuda bl.a. bevakning och vårdtjänster.

"Tjänsten går ut på att anställda vid Posten klipper gräsmattor längs utdelningsrutterna, så länge vädret är lämpligt. Idén kom från en anställd och gräsklippandet är frivilligt för personalen.

Posten har förnyat sin verksamhet, och förutom gräsklippning kommer de också att erbjuda bland annat bevakning och vårdtjänster.

Enligt chefen Anu Punola har tjänsten tagits väl emot."

Vilken strålande idé! (Förutsatt att postanställda är med på den förstås. Gräsklippningen skulle vara frivillig.)

Tänk vad bra om posten kan titta till huset när man är (kortvarigt) bortrest, vattna uteblommorna och släppa ut eller in katten?

Med vårdtjänster antar jag att det menas t.ex. att hämta ut recept för de som inte kan göra det själva.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Hyeonmu
2016-05-17 08:14
#1

Låter väldigt ambitiöst och trevligt! :D Riktigt imponerad med tanke på att posten här i Sverige verkar ha tillräckliga problem med sitt huvudsyfte, liksom leverera post… (våra brev försvinner ofta eller hamnar hos grannarna, och paket vågar jag inte skicka eller beställa alls längre med deras "vi tar inget ansvar för något" policy. ) Kanske ännu en sak Sverige borde be Finland om råd i?

Magi-cat
2016-05-17 08:19
#2

#1 Vi har mycket att lära av Finland.🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tlover
2016-05-17 08:43
#3

Det är inget jag skulle vilja av posten. Hellre att dom faktiskt delar ut paketen man får (har lantbrevbärare) istället för att dom sticker ner en lapp direkt i brevlådan då dom påstår att dom kollat om man är hemma men dom inte har det eller att vi skulle kunna ha brevlådan på vettigt avstånd än att dom ska klippa gräsmattan.

Fast i Finland kanske posten är bättre på sitt jobb så där kanske det finns utrymme att utvecklas.

l'm back

JazzBass
2016-05-17 13:03
#4

Jag håller med tlover. Jag förhåller mig skeptisk till de här nya idéerna, då det är så långt från postens kärnverksamhet. Ska de börja med disponentservice också?

Nog finns det utrymme för posten att förbättra sin service. Här är en drygt året gammal artikel om en företagare från Närpes som inte precis är nöjd. (Jag kan tillägga att jag känner honom ytligt och han verkar inte alls vara den som klagar på saker i första taget). http://svenska.yle.fi/artikel/2015/02/08/foretagare-forbannad-pa-dalig-postservice

Man skulle tycka att i och med att folk handlar mer och mer på internet att postens framtid skulle vara tryggad utan att de skulle se sig tvungna att irra sig långt från sina främsta uppgifter. Snarare skulle det finnas utrymme för att utveckla posttjänsterna för att minska fraktpriserna och snabba upp transporterna. Postautomaterna som poppat upp på sistone är ett bra steg i den riktningen, men det kunde finnas ännu fler av dem och de är ganska begränsande till hur stora paket man kan skicka.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
2016-05-17 14:01
#5

#4 Ok. Då kanske "Posten biter i gräset" hade varit en mer passande rubrik.😃

Jag trodde mer som att man hade en överkapacitet och en ambition utöver den självklara, att leverera försändelser snabbt och säkert.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-06-15 09:53
#6

Den postiljonsstyrda gräsklipparen har blivit en succé! 👍

Snart kan tjänsten utökas till att vattna blommor och titta till huset medan man är borta…

Man bedyrar från ledningshåll att tjänsterna inte går ut över brevbärarservicen…

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/06/15/postens-grasklippningsservice-succe


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: