Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

Dagens Evenemang Om sajten och ifokus Bilder och videor Finland, allmänt Historia Humor Kultur; musik, film, konst Litteratur Mat och dryck Mumin! Naturen, växter och djur Samhälle och politik Resor, sevärdheter och äventyr Språk Vetenskap och uppfinningar Åland! Övrigt Off Topic
Samhälle och politik

Rinne varnar för uppstyckning av VR

2016-04-17 07:48 #0 av: KPD

Att stycka upp och bolagisera VR har diskuterats tidigare. Nu varnar Rinne för att det tycks vara aktuellt.

https://www.hbl.fi/artikel/rinne-varnar-for-ett-kallt-marknadsstyrt-finland-2/

Medarbetare på Finland ifokus, Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2016-04-17 11:01 #1 av: KickiG

Jag förstår inte riktigt logiken bakom det hela. Jag tycker att transport från olika delar av landet, och speciellt de olönsamma linjerna till glesbygden och små orter är det viktigaste för vårt land.

Alla människor vill inte bo i städerna, och alla vill inte eller kan inte ta bilen till alla ställen. Samtidigt som vi borde samåka mera, åka mera kommunalt, åka mera miljösmart görs det bara svårare och svårare för oss.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Anmäl
2016-04-17 11:07 #2 av: KPD

#1 Som jag ser det är det ett stort problem i många europeiska länder, att man försöker tillämpa mikroekonomiska principer för makroekonomiska företeelser.

Man tror, att man kan spara pengar genom kokurrens, men det skapar också byråkrati och ineffektivitet. För att nå miljömålen är en sammanhållen och väl fungerande järnväg en stor fördel. Jag hoppas, att Finland inte plagierar Sveriges misstag.

Medarbetare på Finland ifokus, Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2016-04-17 12:06 #3 av: Farwuq

Jag är för statliga järnvägar; både när det gäller trafik och underhåll.

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.