Annons:
Etiketterresorsevärdhetervärldsarväventyr
Läst 790 ggr
KPD
2016-04-07 17:30

Turf i Finland

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För några år sedan skapades Turf i Sverige. Det är en mobilapp, som kanske kan beskrivas som en orienteringsapp. Man går till olika punkter ("zoner"), som man tar genom att stå i dem cirka 30 sek. Sedan får man poäng tills någon annan tar zonen. (Jag förenklar beskrivningen av reglerna något.) Det som har tilltalat mig är att Turf förenar många olika människor. En del cyklar som torpeder mellan zonerna, medan andra går lugnt. Turf är inget för den som strävar efter milimeterrättvisa, då olika orter har olika förutsättningar. Varje månad koras en vinnare, men var och en kan ha olika mål. Man kan sträva efter att ta så många unika zoner som möjligt, att turfa i olika länder eller att helt enkelt ta många poäng. Det börjar bli vanligt med träffar för turfare. I Finland utom Åland har Turf haft svårt att slå, men nu börjar det hända något. Det lär vara viss aktivitet i Österbotten, och i år var första gången då jag stötte på aktiva turfare i Helsingfors, även finnar. Det är nödvändigt, om det ska slå i hela landet, att det inte ses som en svenskspråkig aktivitet. Appen är avsiktligt på engelska. Det var mycket trevligt att turfa i år, då vi var flera som tog zoner av varandra. Kartan ovan visar zoner som jag hade (gröna) respektive andra turfare (röda), när jag hade tagit en kvällspromenad i Helsingfors. Jag kan varmt rekommendera Turf såväl i Finland som i Sverige! För den som vill veta mer finns information på webben. Dessutom svarar jag gärna på frågor. https://turfgame.com/


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Magi-cat
2016-04-07 17:37
#1

Tack för tipset!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
2016-04-07 17:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1 Ingen orsak! Det är så många som blivit glada över detta trevliga sätt att komma ut och röra på sig, att det är ett rent nöje att tipsa om det. Gillar man statistik, finns det hur mycket som helst. T.ex. kan man se kartor över alla rundor då man tagit minst fem zoner med högst en timmes mellanrum. Här är ett exempel från ett kortare besök i Tammerfors förra året. (Kartorna visar fågelvägen, inte hur man förflyttade sig mellan zonerna.)


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Upp till toppen
Annons: