Annons:
Etiketterkulturmusikfilmkonst
Läst 457 ggr
Magi-cat
4/1/16, 6:09 PM

Lilla Teaterns lågvattenmärke

Har någon av läsarna möjligen sett Lilla Teaterns i Helsingfors pjäs "Ta mig till er ledare"?

Den får inte så bra kritik, milt uttryckt:

"Lilla Teaterns Ta mig till er ledare, skriven av Matti Linnavuori och regisserad av teaterns konstnärliga ledare Raila Leppäkoski, är inte bara dålig på ett vanligt, tråkigt sätt, utan på ett sätt som gör mig så upprörd att jag skulle vilja ringa de ansvariga och kräva dem på en förklaring. Det är bortom min fattningsförmåga att sådan rasistisk, kvinnoförnedrande, billig och kränkande smörja har kunnat nå en scen i Finlands huvudstad år 2016. ”Politiskt inkorrekt lustspel”, heter det, men det känns som en definition som har klistrats på som skydd mot möjliga invändningar. Jag köper den inte."

https://www.hbl.fi/artikel/lillans-lagvattenmarke/

Låter verkligen som ett lågvattenmärke på beskrivningen….😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
4/1/16, 6:17 PM
#1

Jag kunde tyvärr inte läsa artikeln, en måste logga in, men det låter ju synnerligen trist. Ungefär som en annan bortförklaring som var vanlig för runt tio år sen när folk ville göra det "okej" med sexistiska musikvideor etc: "Det är ironiskt". Ja, oj vad "ironiskt" med snudd på nakna unga tjejer som åmar sig runt fullt påklädda äldre män.

Vad de än kallar det är det unket, trist och förlegat. Underkänt!

Magi-cat
4/1/16, 6:32 PM
#2

#1 Hmm…Nu kan inte jag heller läsa artikeln längre…

Men det var tydligen en massa n-ord, våldtäkter, kvinnoförnedring och allt förpackat i det där jamen det skulle var politiskt inkorrekt….😕

VARFÖR frågar man sig!!! Otroligt lågt…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
4/1/16, 6:45 PM
#3

Men jösses, vad är det för puckon som skriver sån dynga? Vad är det för puckon som sätter upp dyngan? Vad är det för puckon som gestaltar dyngan på scen? 🤮

Magi-cat
4/1/16, 6:53 PM
#4

Hufvudstadsbladets recensent undrar dessutom hur stycket dessutom kunde vinna Viveca Bandler-tävlingen…..🤪

Det ska tydligen vara nationalistiskt influerade klichéer, men om det ligger någon kritik i det hela tycks det inte ha gått fram, om man så säger…

edit: Följande kommentarerna på FB så visar det sig att pjäsen av en del uppfattas som satir och att sågningen är något av ett aprilskämt för att öka intresset för pjäsen.

Jag tror inte jag skulle vilja  se den ändå.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
4/1/16, 7:06 PM
#5

"Satir". Ja? "Ironiskt". Ja? 

Sk*tsnack!! Det är bara en ursäkt för att visa dyngan.

Upp till toppen
Annons: