Annons:
Etikettspråk
Läst 556 ggr
Magi-cat
2016-03-29 11:31

Sommarbarn över språkgränserna

Jag visste inte att det finns sommarbarnsverksamhet kvar, men det gör det och det ger barn (och tonåringar!) möjlighet att röra sig över språkgränserna,

"Ännu idag håller Folkhälsan igång sommarbarnsverksamheten i Finland. Familjer kan fram tills 31 mars ansöka om att vara värdfamilj eller om en plats för barnet hos en familj.

Verksamheten finns till för att föräldrar ska ha någonstans att placera barnen under tiden de jobbar på sommaren. Barnen får uppleva nya miljöer, öva språk och träffa nya vänner."

http://svenska.yle.fi/artikel/2016/03/28/sommarbarn-upplever-varldar-over-sprakgranserna


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KPD
2016-04-03 02:57
#1

Intressant! Trevligt när det utnyttjas för att få tillfälle att tala det andra språket, vilket dock rimligen endast kan vara möjligt för ett mindre antal.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

KickiG
2016-04-03 08:59
#2

Jag har nog faktiskt aldrig hört om sommarbarn som skulle hamna i "fel språkgrupp" om vi säger så. De svenskspråkiga har varit i svenskspråkiga familjer i de fall jag vet. Men tanken är ju bra. Och om barnen trivs, så är det ju fantastiskt med nya upplevelser. Nämnda barn jag träffat har kommit från Helsingforstrakten och spenderat en del av sommaren ute på landet.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
2016-04-03 09:19
#3

#2 Jag hade också en känsla av att det inte var vanligt med "fel språkgrupp"….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: