Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 781 ggr
Magi-cat
3/16/16, 9:05 PM

IQ-skillnad finlandssvenskar - finskspråkiga?

Forskare har genom att jämföra Pisa-resultat kommit fram till att finsktalande har en IQ som ligger i genomsnitt 3,9 över finlandssvenskars.

Andra forskare ifrågasätter dock slutsatserna, bl.a. på grundval av att Pisastudierna inte är utformade som IQ-test.

Studien jämför också personlighetsfaktorer:

"– Finlandssvenskarna är mer socialt begåvade och mer inriktade på samarbete samt mer mentalt stabila. De njuter mer av livet, säger Edward Dutton som själv kommer från Storbritannien och är väldigt intresserad av klassamhällen."

Studien publiceras i tidskriften Personal and Individual Differences.

https://www.hbl.fi/artikel/forskare-havdar-i-ilta-sanomat-finnar-har-hogre-iq-an-finlandssvenskar/

Vad tror ni om detta? 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Farwuq
3/17/16, 6:20 AM
#1

🤦‍♂️

Med statistik kan man bevisa vad som helst.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

KickiG
3/18/16, 8:23 AM
#2

Länken till HBLs sida var sådan att man måste vara inloggad för att kunna läsa den. Hittade ingen sveskspråkig annan artikel, men här är i alla fall Ilta-Sanomats artikel på finska http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001139149.html

Jag undrar om det är så att det faktiskt är en skilland i vår intelligens. Men enligt undersökningen klarade sig de finskspråkiga bättre än finlandssvenskarna, och finlandssvenskarna bättre än rikssvenskarna. De säger också att det är frågan om marginella skillander. Men alltid kan man blåsa upp en rubrik om det om man vill.

Jag undrar om skillnaderna ligger i intelligens eller i skola och utbildningsmaterial?

Lärde mig dock ett nytt ord tack vare detta. Suomensuomalainen. Finlandsfinsk.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: