Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 541 ggr
Magi-cat
2016-03-15 08:18

"2000 vårdanställda måste bort i Österbotten"

En ny vårdreform träder i kraft och 2000 vårdanställda måste bort för att det ska gå ihop sig, ungefär. 🤪

De håller på att göra ett misstag, tycker jag.

Sjukvårdsdistriktets ordförande:

" Man ser hur svårt det är att banta i kommunerna också i småsaker, det möter kompakt motstånd och ovilja."

Ja tänk…😕

http://svenska.yle.fi/artikel/2016/03/15/2-000-vardanstallda-maste-bort-i-osterbotten


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Sundaychild
2016-03-15 11:40
#1

Tyvärr, så gör vår regering misstag efter misstag och har hittills fått väldigt lite bra saker till stånd. Tycker jag. Som jag tror att jag redan skrev i nån annan tråd så håller Finlands regering på att spara oss i fördärvet. 😭

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Farwuq
2016-03-16 18:12
#2

😡

Spara ska göras med förstånd.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

JazzBass
2016-03-17 12:33
#3

Håller med #1 och #2. Tror beslutsfattarna att man kan ta bort hela tvåtusen arbetstagare utan långtgående negativa konsekvenser på vårdkvaliteten? Verkar så. 😡 Tur att man är förhållandevis frisk och ung än så länge…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
2016-03-17 12:37
#4

Nej, det är inte klokt. 😕 Inte heller att sälja ut vården till privata bolag där vinsterna hamnar någon annanstans. Vård och skola ska vara samhällets.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sundaychild
2016-03-17 18:32
#5

Lyssnade på ett debattprogram i radion häromdagen, just om vårdreformen. Jag lyssnade inte från början, så har inte riktigt koll på vem debattörerna var, men en kvinna där ansåg det helt ok att privatföretag sköter vården och för vinsten till skatteparadis… Jag har fortfarande svårt att förstå hur man kan motivera ett sådant förfarande. 

Sedan pratades det mycket om den svenska reformen som INTE har sparat pengar, men som skulle ÖKA TILLGÄNGLIGHETEN. Efter vad jag förstått, och efter vad jag läst på detta forum och andra, är nu inte sjukvården, och framför allt tillgängligheten bättre i Sverige - eller har jag fel?

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Magi-cat
2016-03-17 18:40
#6

#5 Tillgängligheten? Det låter som ett sånt där luft-ord som det passar bra att slänga sig med i en debatt….

De medger alltså att den svenska modellen inte sparat pengar, men ändå är man inne på samma sak…För att spara pengar….🤔

Tidigare har jag för mig att det i Finland gjorts en studie som visar att det INTE sparar pengar att dra in på personal. Och jag tror det är en väldigt dum idé eftersom de vårdanställda redan har fullt upp, skulle jag tro.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Sundaychild
2016-03-21 09:52
#7

Håller fullständigt med, men hur man ska få de tre SSS som styr och ställer vet jag inte. 😭

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Upp till toppen
Annons: