Annons:
Etikettervetenskapforskninguppfinningar
Läst 995 ggr
Huygens
2016-03-04 10:58

Satellit Aalto-1

Finland sägs skjuta upp sin första satellit nu till våren, Aalto-1, som ska mäta strålningen i van Allenbältena av protoner och betastrålning.

Aalto-1 ska skjutas upp av en Falcon 9-raket i USA. Vi får se vad Aalto-1 rapporterar.

Annons:
Magi-cat
2016-03-04 11:46
#1

Kul att det är studerande som byggt Aalto! Den ser lite oansenlig ut, men hoppas den kan komma med mycket nytt!

Men vad är en elektrostatisk plasmabroms?

#0 Tack för länk! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2016-03-04 14:06
#2

Min finska är för dålig, det stod något om ett elektriskt segel, men jag förstod inte om det ingick i plasmabromsen. Någon som är bättre på finska kanske vet?

Jag skrev lite om raketmotorer här.

Magi-cat
2016-03-04 14:50
#3

#2 Gärna en kortversion här. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2016-03-04 14:57
#4

Jon- (och dom flesta) plasmaraketer fungerar genom att energi tas upp i solceller, sedan laddas några få gasatomer (xenon/argon/cesium etc) elektriskt, som accelereras mot ett elektriskt laddat nät, med små hål, i raketutblåsdelen. Den atom som lyckas ta sej genom ett hål i nätet kommer att bidra till accelerationen. Precis när atomen passerar genom hålet slås det elektriska laddade fältet av (?) och atomen spottas ut ur raketen med en hastighet av 10 - 80 km/s. Ibland norpas den elektriska laddningen av nätet och atomen spottas ut, elektriskt neutral ur raketen.

Atomer är små och det är bara några få atomer åt gången som accelereras iväg, så det tar lång tid att ändra satellitens hastighet.

Upp till toppen
Annons: