Annons:
Etiketternaturenväxterdjur
Läst 1626 ggr
KickiG
2/13/16, 10:26 AM

Saimenvikaren har fått hjälp med bobygget

Ett gäng frivilliga har varit och hjälpt ett av mina favoritdjur genom att skyffla ihop snöhögar som saimenvikaren (på finska norppa) förhoppningsvis hittar och kan föda sina kutar i. Uppskattningsvis finns det 320 saimenvikare i dag, det skulle behövas minst 400 individer för att stammen inte skulle vara direkt utrotningshotad.

http://svenska.yle.fi/artikel/2016/02/12/frivilliga-samlade-snohogar-vikarna

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Magi-cat
2/13/16, 10:33 AM
#1

👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sundaychild
2/13/16, 6:26 PM
#2

Jag är själv fadder för saimenvikarna. De är i högsta grad utrotningshotade 😭

 http://wwf.fi/norppakummi/

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

KPD
2/13/16, 7:57 PM
#3

Intressant! Jag hade inte hört talas om dem tidigare.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

KickiG
2/14/16, 9:06 AM
#4

#3 Saimenvikaren och Ladogavikaren är de ända sötvattenssälarna som finns i världen. Alla andra sälarter lever i saltvatten. Pga landhöjningen för ca 8 000 år sedan blev de isolerade i de vatten som vi idag känner som Saimen och Ladoga.

Man räknar med att det i början på 1900-talet fanns ca 1000 saimenvikare, men eftersom de ansågs vara skadedjur så betalades det ännu på 1940-talet skottpeng på dem.  I början på 1980-talet var det ca 120 individer kvar.

Saimenvikaren är en liten säl, den blir 130 - 145 cm lång och väger 50 - 90 kg. Könsmogen blir den vid 4 - 7 års ålder.

Saimenvikaren är Finlands enda endemiska däggdjur. Sjön Saimen är alltså det enda stället i hela världen där dessa förekommer i vilt tillstånd.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
4/11/16, 9:40 PM
#5

Arbetet med att hjälpa till med bobyggandet har helt klart burit frukt! Räkningen av årets kutar är i gång, och så långt har man hittat 12 st i södra Saimen. Så många har inte fötts sedan början av 1980-talet.

Man räknar kutarna nu, då de är ca 1,5 månader gamla och har lämnat bohålorna sina, men håller sig ännu kvar på isen.

http://svenska.yle.fi/artikel/2016/04/11/saimenvikaren-har-fatt-rekordmanga-kutar

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
4/11/16, 9:49 PM
#6

Roligt att höra!🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KickiG
4/15/16, 11:34 PM
#7

Räkningen är slutförd. 79 kutar, varav 4 var döda. Förra året var antalet 71 och föregående år har det legat på dryga 60 kutar. Vad som är positivt förutom rekordmånga kutar, är att saimenvikaren i år även hittades på områden där de inte setts till på flera år.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: