Annons:
Etikettspråk
Läst 855 ggr
KickiG
2/10/16, 9:02 AM

Ska semlan ha mandelmassa eller ost?

HÄR hittade jag en intressant artikel som förklarar varför den finlandssvenska semlan lämpligen har ost och skinka i sig, medan den rikssvenska är fylld med mandelmassa och grädde.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
[tk1971]
2/10/16, 9:05 AM
#1

Det där har jag aldrig hört. Ska man be om en "semla" om man vill ha en fralla i Finland?

Men visst har semlor (ja, fastlagsbullarna alltså) ibland en syltfyllning istället för mandelmassa i Finland? 🤔

KickiG
2/10/16, 9:10 AM
#2

#1 Om fastlagsbullen ska ha sylt eller mandelmassa i är en helt annan diskussion. Och jag tror jag slog fast min ståndpunkt i rubriken 😃😉

Och jo, en semla ska du beställa om du vill ha ett ljust bröd med ost, skinka, sallad och liknande i här i Finland. Jag tror att många vet vad en fralla är, men skulle inte ta det för givet.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
2/10/16, 9:28 AM
#3

ost???😮


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
2/10/16, 9:34 AM
#4

#3 Den finlandssvenska semlan har nästan alltid ost 😃

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
2/10/16, 9:37 AM
#5

😃 ok, gott


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
2/10/16, 9:59 AM
#6

Intressant artikel. Själv äter jag dock hellre semlor med skinka i Finland. :)


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Candy123
2/11/16, 6:09 PM
#7

En semla skall ha smör och gurka😃

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Farwuq
2/12/16, 7:13 AM
#8

Jag äter bådadera.
Men jag kalla den med mandelmassa  - eller som jag fördrager - med sylt för fastlagsbulle.

Jag äter också småfranska/fralla; då med ost eller skinka.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Sundaychild
2/12/16, 6:46 PM
#9

Är ganska ny på det här forumet, så jag har inte hunnit kolla hur djupt ni har dykt i finlandism-träsket ännu :) Finns massor med ord som har en lite annan betydelse i finlandssvenskan. Själv har jag lärt mig sålla bort dem automatiskt när jag pratar med en rikssvensk (har släktingar i Sverige men jag är själv finlandssvensk). 

Men svar på frågan: semlan ska ha ost och skinka. Eller möjligen leverkorv (vilket väl också är ett okänt begrepp i Sverige???). En lite fastare variant av leverpastej.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Zepp
2/12/16, 7:30 PM
#10

Leverkorv finns i Sverige.. ävenom bredbara leverpastej är vanligast!

Semla är egentligen Italienskt.. semolina, dvs en bulle bakad av finaste mjöl!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

KPD
2/13/16, 7:54 PM
#11

#9 Jag kan förstå dig, men jag tycker ändå att det är litet tråkigt att finlandismer sållas bort. Samma problem finns i förhållandet mellan svenska och danska, men man tvingas lära sig de falska vännerna, om man ofta besöker grannlandet. Som stockholmare boende i Lund har jag också lärt mig förstå enstaka skånska ord, även om genuin skånska är ganska sällsynt i Lund.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Farwuq
2/14/16, 11:44 AM
#12

Ja, ockupationsmakten har gått hårt fram här nere.
😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Zepp
2/14/16, 1:02 PM
#13

Mm.. till hälften Skåning i diasporran.. (Göteborg) så har mina senaste besök i landskapet (Skåne) handlat om begravningar av mina farföräldrar!

Det var faktiskt rätt trevliga händelser! 🤪

Dvs, jag fick träffa släktingar som jag knappt visste fanns.. flertalet boende i Lund/Staffanstorp.. däromkring!

Har dessutom vistats i Skåne under min ungdom.. på sommarlov!

Så nog är jag skåning till hälften.. fast far egentligen är en Bleking född i Växjö.. uppväxt i Skåne.

Min mor däremot är från Hälsingland.. och där finns ett inslag av Österbotten i mitt stamträd!

Skåne/Blekinge är intressant för mig.. likaså Hälsingland/Österbotten.

Ju mer jag sätter mig in i det Svenska/Svenskhet.. ju mer mångfaceterat blir det!😮

Bara så ni förstår mig.. som Göteborgare/rikssvensk.. och rätt gammal, 60 år så är det allt mer intressant med rötter, dvs vad är det att vara svensk.. det visar sig vara rätt mycket!

Som väl är så har vi ett huvudland.. dvs Sverige.. så även om vi är rätt få så finns vi och vi har en del gemensamt.. språk/kultur och historia!

På något sätt vill jag iallafall besöka Österbotten/Lillkåll.. för att se mina rötter.. åtminstone vill jag göra det som pensionär!

Inte såå säkert att det ger mig något men hur som helst så vore det trevligt?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: