Språk

Ska semlan ha mandelmassa eller ost?

2016-02-10 09:02 #0 av: KickiG

HÄR hittade jag en intressant artikel som förklarar varför den finlandssvenska semlan lämpligen har ost och skinka i sig, medan den rikssvenska är fylld med mandelmassa och grädde.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Anmäl
2016-02-10 09:05 #1 av: tk1971

Det där har jag aldrig hört. Ska man be om en "semla" om man vill ha en fralla i Finland?

Men visst har semlor (ja, fastlagsbullarna alltså) ibland en syltfyllning istället för mandelmassa i Finland? Funderar

Sajtvärdar: iFokus vore ingenting utan dess medlemmar. Tänk på det.

Anmäl
2016-02-10 09:10 #2 av: KickiG

#1 Om fastlagsbullen ska ha sylt eller mandelmassa i är en helt annan diskussion. Och jag tror jag slog fast min ståndpunkt i rubriken SkrattarSkämtar

Och jo, en semla ska du beställa om du vill ha ett ljust bröd med ost, skinka, sallad och liknande i här i Finland. Jag tror att många vet vad en fralla är, men skulle inte ta det för givet.

Anmäl
2016-02-10 09:28 #3 av: Magi-cat

ost???Förskräckt

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2016-02-10 09:34 #4 av: KickiG

#3 Den finlandssvenska semlan har nästan alltid ost Skrattar

Anmäl
2016-02-10 09:37 #5 av: Magi-cat

Skrattar ok, gott

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2016-02-10 09:59 #6 av: KPD

Intressant artikel. Själv äter jag dock hellre semlor med skinka i Finland. :)

Medarbetare på Finland ifokus, Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2016-02-11 18:09 #7 av: Candy123

En semla skall ha smör och gurkaSkrattar

HundHUND-BLOGG (australian kelpie & golden)Glad

FörlägenInstagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaninerNörd

Anmäl
2016-02-12 07:13 #8 av: Farwuq

Jag äter bådadera.
Men jag kalla den med mandelmassa  - eller som jag fördrager - med sylt för fastlagsbulle.

Jag äter också småfranska/fralla; då med ost eller skinka. 

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2016-02-12 18:46 #9 av: Sundaychild

Är ganska ny på det här forumet, så jag har inte hunnit kolla hur djupt ni har dykt i finlandism-träsket ännu :) Finns massor med ord som har en lite annan betydelse i finlandssvenskan. Själv har jag lärt mig sålla bort dem automatiskt när jag pratar med en rikssvensk (har släktingar i Sverige men jag är själv finlandssvensk). 

Men svar på frågan: semlan ska ha ost och skinka. Eller möjligen leverkorv (vilket väl också är ett okänt begrepp i Sverige???). En lite fastare variant av leverpastej.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Anmäl
2016-02-12 19:30 #10 av: Zepp

Leverkorv finns i Sverige.. ävenom bredbara leverpastej är vanligast!

Semla är egentligen Italienskt.. semolina, dvs en bulle bakad av finaste mjöl!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-02-13 19:54 #11 av: KPD

#9 Jag kan förstå dig, men jag tycker ändå att det är litet tråkigt att finlandismer sållas bort. Samma problem finns i förhållandet mellan svenska och danska, men man tvingas lära sig de falska vännerna, om man ofta besöker grannlandet. Som stockholmare boende i Lund har jag också lärt mig förstå enstaka skånska ord, även om genuin skånska är ganska sällsynt i Lund.

Medarbetare på Finland ifokus, Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2016-02-14 11:44 #12 av: Farwuq

Ja, ockupationsmakten har gått hårt fram här nere.
Ledsen

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.