Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

Dagens Evenemang Om sajten och ifokus Bilder och videor Finland, allmänt Historia Humor Kultur; musik, film, konst Litteratur Mat och dryck Mumin! Naturen, växter och djur Samhälle och politik Resor, sevärdheter och äventyr Språk Vetenskap och uppfinningar Åland! Övrigt Off Topic
Övrigt

Glad Runebergs-dag!

2016-02-05 08:19 #0 av: Magi-cat

Idag firas Runebergs-dagen i Finland och man äter Runebergs-bakelser. Grattis på den stora dagen och ha ett gott firande!

I länken finns ett recept på bakverken.

"Runeberg är känd för bland annat diktsamlingen Fänrik Ståls sägner och för att ha skrivet orden till Vårt land.

Runebergsdagen är sedan länge en allmän flaggdag.

I dag delas också Runebergspriset ut. Litteraturpriset är värt 10 000 euro och har delats ut sedan 1987."

https://www.hbl.fi/artikel/flaggorna-vajar-for-runeberg/

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2016-02-05 08:32 #1 av: Magi-cat

Kort om nationalskalden Runeberg:

http://svenska.yle.fi/artikel/2016/02/02/johan-ludvig-runeberg-finlands-nationalskald

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2016-02-05 10:46 #2 av: KickiG

På senaste år har det även dykt upp mini-Runebergstårtor som är helt bedårande söta. Såg också en "mega-Runebergstårta" som var som en kaka, som man måste skära upp i bitar med kniv.

Mini-versionerna gillar jag, de traditionella är lite för stora och mäktiga i mitt tycke. Mini-tårtan äter man upp i ett par tuggor, helt lagom tycker jag!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Anmäl
2016-02-06 08:22 #3 av: Magi-cat

#2 Det låter mums!

Pågår det några festligheter, förutom tårtätande? Det är väl ingen ledig dag, bara flaggdag?

Anmäl
2016-02-06 08:44 #4 av: KickiG

Bara flaggdag, inte ledig dag.

Svenska litteratursällskapet firade sin 131:a årsdag den 5.2 och delade ut priser till 21 författare, konstnärer och forskare.

Runebergsstatyn i Borgå blev uppvaktad i alla fall. Jag var på jobb och kunde inte delta, men det var flagga och tal och Runebergskören Borgå sångarbröder (snacka om klumpigt namn...) sjöng.

Skolor brukar ha program kring Runeberg, åtminstone här i Borgå. För många år sedan höll jag själv en bokrecension om Runebergs Fänrik Ståls sägner. Sven Dufva har åtminstone ibland gjorts som teater i lågstadier. Början av den dikten är bekant för många.

"Sven Dufvas fader var sergeant, afdankad, arm och grå,
Var med år åttiåtta ren och var ren gammal då;
Nu bodde på sin torfva han och fick sitt bröd af den,
Och hade kring sig nio barn, och yngst bland dem sin Sven."

Och i Borgå lyckades Konstfabriken ställa till med lite rabalder då de inte halade flaggan i tid. Förskräckt Har man inget viktigare att bli chockerad över så visst...

Runebergs hem har en massa skolklasser och dagisar på besök. Vill man besöka museet skall man INTE göra det på Runebergsdagen, även om det är gratis inträde då.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Anmäl
2016-02-06 08:47 #5 av: Magi-cat

Tummen upp

Lite gulligt med rabalder om brott mot flaggeriförordningen....Skrattar

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.