Annons:
Etiketterkulturmusikfilmkonst
Läst 533 ggr
KPD
12/29/15, 8:59 AM

The Guardian uppmärksammar Mumintrollen

The Guardian skriver om vad vi kan lära oss av Mumintrollen: http://www.theguardian.com/books/2015/dec/25/70th-anniversary-tove-jansson-moomins?CMP=fb_gu


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Magi-cat
12/29/15, 9:15 AM
#1

👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
12/29/15, 10:13 AM
#2

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Mia-67]
12/29/15, 12:16 PM
#3

👍 
Har läst genom Gurdians artikel… Vet inte hur det kommer sig att jag missat fullkomligt att Tove Jansson var gay? Jaja, hennes läggning spelar inte det minsta roll, jag är bara förvånad att jag inte registrerat det 🙂.

Såg Mumindalen (julkalendern) 1973. Minns egentligen bara en sak: Mårran som förfrös en liten ekorre och hur ledsen jag blev… och rädd, tänk om hon inte bara fanns i Mumindalen? 😮

KickiG
12/29/15, 9:50 PM
#4

Det är nog först på senare tid som det talats mera öppet om hennes läggning. Från min barndom och ungdom minns jag mest halvt uttalade antydningar om Tove och Tuulikki, men ingen sade någonsin något rent ut. Nu när jag tänker efter är det ju ganska intressent, det kunde ju ha blivit en skandal.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[Mia-67]
12/29/15, 10:18 PM
#5

Ja det tror jag också.
Om de hade gått ut att de var tillsammans 1956 när de flyttade ihop så tror jag nog att det blivit en praktskandal med spaltmeter efter spaltmeter av nonsens från journalisterna. Jag tror att de gjorde klokt i att hålla det privat, det angick trots allt inte omvärlden.

Upp till toppen
Annons: