Annons:
Etikettövrigt
Läst 1006 ggr
Magi-cat
12/28/15, 2:45 PM

Hur firar ni nyår?

Snart drar det ihop sig till nytt år igen! ✨

Har ni några speciella nyårstraditioner? Något ni inte kan vara utan? Någon speciell mat? Brukar ni spå det nya året? Eller ge löften?

Skriv gärna och berätta!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Farwuq
12/28/15, 3:21 PM
#1

Jag och frugan firar hos en gammal kompis/granne.
Nej, jag har aldrig avgivit några löften, man gör inte så här nere i södern.
Jag klarar mig vara utan allt, jag kan mycket väl sova mig i genom nyårskvällen om jag så vill, det har hänt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Denna kommentar har tagits bort.
KickiG
12/29/15, 9:23 PM
#3

Jag är inte så värst förtjust i nyår, har aldrig varit det. Främst för att jag inte gillar raketer. I år avslutar jag det gamla året, och inleder det nya, i arbetets tecken. Så åker antagligen till föräldrarna efter jobbet, skålar lite, sover över och därifrån direkt till jobb igen. När jag var barn så brukade vi skjuta raketer och stöpa nyårslyckor, men det har vi inte gjort på många år.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[Mia-67]
12/30/15, 1:44 PM
#4

Oj, vet inte vad som hände med mitt inlägg? 
Jag firar nyår ensam men det är okej. Kommer i tid i säng o så slipper jag huvudvärk dan där på 🙂.

Aha, nyårslyckor, mamma kallade det bara för tinan valaus (typ: tennstöpning), tänkte aldrig på att det skulle ha en mycket tjusigare "översättning" på svenska 🙂. 
Sista gången vi gjorde nyårslyckor var 1979. Vi fick en varsin hästsko av tenn som som upphettades så den smälte. Sen hällde var och en sin smälta hästsko i en hinkt kallt vatten. När tennet svalnat och stelnat så tittade man först på hur det såg ut i hinken. Om små bitar av tennet hade lossnat kunde det betyda pengar. Sen tog man upp sin nyårslycka, kändes ytan skrovlig så var det också ett tecken på pengar. Var den slät och fin kunde det tyda på ett händelselöst (trist?) kommande år.  Sen lyste man på sin tennformation och tittade på dess skugga. Skuggan visade vad det kunde betyda. Om man t ex såg en fågel så kunde det betyda resa eller flytt. En blomma kunde betyda bröllop, en fisk kunde betyda att man får goda nyheter från ett annat land osv.  
Min visade ett klassiskt utseende av en utomjordling. Kom aldrig fram till vad det kunde betyda.

Magi-cat
12/30/15, 2:28 PM
#5

#4 Vilken trevlig nyårsvana med tennstöpning!

Haha, en utomjording? Ja, det kan man förstås undra….😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mia-67]
12/30/15, 3:42 PM
#6

#5 Magi-Cat : Ja, det var det 🙂.
Särskilt barn tycker det är lite magiskt. Jag vet att mamma älskade att lyssna på oss ungar när vi försökte tolka vad skuggan av våra tennfigurer kunde betyda.

En önskan jag hade, när jag såg min sista nyårslycka, var att jag skulle få åka månen tur o retur 🙂… blev ju inte riktig så förstås… 

Annons:
Farwuq
12/30/15, 4:15 PM
#7

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Dioramabyggare
1/1/16, 1:18 AM
#8

Jag firar en ganska enkel nyårsafton. God men enkel nyårsmeny, hustrun och jag skålar med alkoholfritt, och så tittar vi en stund på stadens och privatpersoners fyrverkeri. Själva använder vi inget sådant, av hänsyn till barnfamiljer, husdjur och miljön.

Farwuq
1/1/16, 8:30 AM
#9

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: