Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 747 ggr
Magi-cat
12/9/15, 4:13 PM

"Landets sed" är mångfald!...

"Ta seden dit man kommer" säger vi i Sverige, "maan tapa", i Finland. Ett begrepp som dyker upp om de asylsökande i Finland.

Men är det så enkelspårigt?

"Vi kunde också ställa ett antal mer eller mindre retoriska frågor för att illustrera problematiken. Måste alla invandrare lära sig att gilla karelsk stek, memma, renskav, gravlax eller Ålandspannkaka? Allt medan vi infödda äter pizza, sushi och kebab. Måste alla lära sig att digga Juice Leskinens, Katri-Helenas, Konsta Jylhäs och Sibelius musik, medan vi infödda njuter också av jazz, blues, italiensk opera och Beethoven?"

Nej, landets sed är mångfald….

http://hbl.fi/opinion/i-dag/2015-12-09/781513/bjorn-mansson-landets-sed-ar-lite-lomsk


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
12/9/15, 4:20 PM
#1

Mycket bra! 👍

72mm
12/9/15, 4:25 PM
#2

…och åter igen så kokas problematiken ner till termer såsom mat och musik.  

Definieras Finlands kultur fullständigt av mat och musik?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

tarantass
12/9/15, 4:33 PM
#3

#2: det kan ju också bero på att folk från Mellanöstern i allmänhet redan har mänskligare värderingar än vad du förutsätter och att finländare har mindre att lära ut på den fronten än vad du förutsätter.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
12/9/15, 6:19 PM
#4

#3 Väl talat! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
12/9/15, 10:26 PM
#5

Tack Magi-cat.

Vill lägga till en sak till svaret på #2: problemen uppstår oftast i nästa generation, invandrarnas barn. Och där kan personer som du göra mycket för att få dem att känna sig mer välkomna än vad de gör nu i det samhälle de utan eget val har satts i.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Zepp
12/15/15, 10:06 PM
#6

Ingen behöver vänja sig vid memma.. jag har smakat och jag avstår i fortsättningen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: