Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 1312 ggr
Magi-cat
2015-11-30 14:57

Predikant avslöjade tomten - föräldrar upprörda

Julen berör och tomtar och kyrka går inte alltid så bra ihop.

Barnen i Maxmo kyrka (Österbotten) blev i alla fall ledsna och föräldrarna upprörda när predikanten sade att barnen inte ska skriva för långa önskelistor för alla har inte råd med så mycket julklappar och förresten finns inte jultomten…ungefär…

Föräldrarna tyckte predikanten lagt sig i familjernas ekonomi och att det inte var kyrkans sak att uttala sig om tomten. 

Storm i ett vattenglas eller…?

Förresten, finns Gud men inte tomten? 😉

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/11/30/maxmobarn-ledsna-kyrkan-avslojade-tomtebluff


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
kamera0710
2015-11-30 14:59
#1

Bevisen för guds respektive jultomtens existens är väl ungefär lika starka…

starhawk
2015-11-30 15:06
#2

#1: Nix! bevisen för tomtens existens är starkare, honom ser man i alla fall lite här och var runt Jul, hur kan man vara säker på att alla är utklädda gubbar? Gud ser man inte, kanske därför att han just inte finns?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Magi-cat
2015-11-30 15:12
#3

#2 Jo, men gud har skrivit, eller inspirerat till, en bok. (Sägs det. För att anta det kyrkliga perspektivet för ett ögonblick.)

Om det kan finnas en tomte under alla de röda dräkterna så kan det ju finnas en gud i varje blomma? Eller kyrka för den delen….Så det ena är inte (o)troligare än det andra.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kamera0710
2015-11-30 15:13
#4

#2 😃

Magi-cat
2015-11-30 15:16
#5

Vill bara förtydliga att för egen del tror jag bara på (små) tomtar.😉


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

starhawk
2015-11-30 15:17
#6

Gud har inte skrivit eller inspirerat någon bok, jag antar att du syftar till Bibeln men den består ju huvudsakligen av historier snodda från äldre källskrifter. 

En Gud i varje blomma? nu är du väl ute och vimsar lite väl vilt i fantasin?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
vallhund
2015-11-30 15:19
#7

En del har tomtar på låftet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Magi-cat
2015-11-30 15:33
#8

#6 Nu blev det nog lite missförstånd. Jag visade på det kyrkliga perspektivet = det finns inga bevis för guds existens men de läser en bok som de påstår är inspirerad av höga vederbörande och hävdar att jorden (och allt det där du-vet) har skapats osv.

Det finns heller inga bevis för tomtars existens. Att det skulle kunna vara en äkta tomte i någon av de röda klädnader som syns gör det inte troligt att det är så. Lika lite som att det är en gud i varje blomma för att någon hävdar att det kan vara det.

Blev det klarare så?

PS Jag vet mycket väl att Bibeln är ett hoprafs, så du behöver inte predika mer om det för mig.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-11-30 15:34
#9

#7 Är det mig du menar så tar jag det som en komplimang. Det finns värre saker man kan ha "på loftet".


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Anonym
Anonym
2015-11-30 16:31
#10

Om några tusen år kommer någon att hitta en bok av J.R.R Tolkien och tro på att som står i den. 😃
Tror att det var en riktig hashtomte som skrev bibeln från början…snacka om snedtändningar.
Tycker att det är fascinerande att Adam och Eva skulle vara de första människorna på jorden. Sen fick de två söner….som gick ut för att hitta sig en fru. What? Det skulle betyda att Adam och Eva även fick två döttrar….för att sönerna skulle kunna få sig en varsin fru. Fast det kanske är generationer av incest som gör att samhället ser ut som det gör idag.
Spännande är också att jorden skulle vara typ 6000 år gammal….hur kan man tro på religionen när evolutionen, arkeologer och forskare bevisat helt andra saker?
Det är dags att folk börjar tro på sig själva istället….men låt ungarna tro på tomten medan de är små. Något kul måste de få ha innan verkligheten blir verklighet när de blir äldre.

KPD
2015-11-30 16:32
#11

#8 Utan att alltför mycket föregripa min artikel om den ortodoxa kyrkan vill jag nämna att kyrkans ursprungliga uppfattning, som den ortodoxa kyrkan håller fast vid, är att det är kyrkan som fastställer vilka skrifter som ska ingå i Bibeln. Den ortodoxa kyrkans uppfattning är att Bibeln måste tolkas mot bakgrund av tron; Bibeln är i sig inget trosdokument. Den kristna tron formulerades först på 300-talet. Som en ortodox präst så träffande uttryckte det: "Jag tror inte på Bibeln, jag tror på Gud." Muslimer däremot tror att Gud har skrivit Koranen och genom ängeln Gabriel uppenbarat den för profeten Muhammed.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

KPD
2015-11-30 16:45
#12

#10 Jag tror, att du har helt fel. Finns det något exempel på att en religion skulle ha uppstått kring en gammal skrift? Religioner uppstår ofta i relation till en äldre religion. En intressant jämförelse får man istället, om man jämför kristendom med rastafari. Jesus var jude, inte kristen, man han gav upphov till en ny religion. Vi kan nu se hur rastafari kommit att se kejsar Haile Selassie av Etiopien som en inkarnation av Gud. Haile Selassie själv var kristen. Innan han blev kejsare, bar han namnet Ras Tafari, vilket kommit att ge namn åt den nya religionen.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

KPD
2015-11-30 17:22
#13

Beträffande förhållandet mellan tro och vetande skulle jag vilja rekommendera en artikel om en amerikansk undersökning. "Those who subscribe to the idea that science and religion exist in tense, perpetual opposition are largely those without a religion themselves, the survey found." http://www.slate.com/articles/health_and_science/science/2015/10/highly_religious_people_see_little_conflict_with_science.html


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Magi-cat
2015-11-30 17:46
#14

Det blev en intressant utvidgning av tråden. 🙂 Go on.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
2015-11-30 22:31
#15

#14 Jag fortsätter gärna. Om jag får provocera en aning, tycker jag, att ateister inte sällan är bland de värsta fundamentalisterna. Man läser Bibeln bokstavligt och tycks inte ens försöka förstå hur religiösa skrifter bör läsas. Fundamentalism är en tämligen ny företeelse. Ordet kommer av skriftserien "The Fundamentals", som gavs ut i Los Angeles 1910 - 1915. Så har Bibeln emellertid inte lästs från första början. För att gå långt tillbaka i tiden hade Augustinus, som kanske är västerlandets främste teolog, svårt att komma till tro. Det var först när han på senare delen av 300-talet hade hört Ambrosius av Milano förklara, att mycket i Bibeln inte skulle tolkas bokstavligt, som Augustinus kunde ta till sig den kristna tron. Det finns många typer av litteratur, där faktaböcker bara är en kategori. Bibeln har emellertid inte skrivits som en naturvetenskaplig faktabok. Det trodde man inte heller för 2000 år sedan. Det är så lätt att underskatta dem som har levt tidigare, men inte tittade den som då tappade ett verktyg upp i luften för att se vart det tog vägen, bara för att tyngdkraften inte var känd. Och tyngdkraften, finns den? Handlar det inte om rumtidens krökning, men det anade inte Newton. Människan är bara i början av att förstå skapelsen, men det existentiella kan hon förstå här och nu. Bibeln kan fungera också om 1000 år, men läroböcker i naturvetenskap kommer snabbt att bli inaktuella.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Anonym
Anonym
2015-11-30 23:22
#16

#15
Ateister läser inte bibeln bokstavligt. Vi tar våra "förutfattade" meningar från det vi hör från de religiösa. Att ens lägga ner tid på att tro på att man skulle skulle få 72 oskulder om man dör martyrdöden eller att Adam och Eva skulle vara de första människorna på jorden….eller att Moses delade havet..etc, etc… är ju så sjukt att det inte är klokt. Hade det funnits en Gud så hade hen sett till att det inte fanns lidande i världen. Om det finns en Gud som skapat den otroliga orättvisan och grymheten som finns i världen så är ju hen sjuk i huvudet. Om en Gud kunde skapa universum på 7 dagar så skulle det väl /…/ inte vara svårt att på ett par timmar se till att alla har det bra och att inte krig, svält, våld och annat skit som brer ut sig mer och mer.
edit /…/M-c

Tänk på språket.

Sen är väl det väl inte sagt vilket kön de 72 oskulderna har? Surprise, surprise, surprise!

KPD
2015-12-01 01:20
#17

#16 Du blandar hej vilt mellan kristendom och islam. Jag nöjer mig med att kommentera det som rör kristen tro. Jag tillåter mig dock att notera, att du tydligen attraheras av tanken på 72 partner, även om du inte önskar oskulder. Som kristen nöjer jag mig med en kvinna. Har du funderat över vad det är att vara människa? Visst hade det kunnat finnas ett universum utan lidande, men då hade människan inte kunnat ha en fri vilja, för till den hör också möjligheten att välja det onda. Inte heller hade naturlagarna kunnat gälla, för människan kan skada sig genom olyckshändelse. Sedan undrar jag om du läste om undersökningen, som visade att de flesta religiösa inte har några problem att förena sin religiösa tro med naturvetenskapliga fakta? För mig är det inget problem att vara kristen och att tro att universum blev till vid Big Bang för 13,7 miljarder år sedan. Bibeln är inte en lärobok i naturvetenskap, den är inte ens en lärobok i kristendomskunskap. Att Mose korsade Röda havet är dock inte osannolikt. Det hebreiska namn som används om havet är Sävhavet. Då handlar det sannolikt om en insjö på Sueznäset med endast några meters vattendjup. Det finns forskare som hävdat, att det på vissa ställen fanns sandbankar, som under särskilda förhållanden kunnat torrläggas. Jämför Mont-Saint-Michel i Frankrike. I detta sammanhang vill jag också nämna brinnande busken. Den heter Dictamnus Albus på latin och är bl.a. släkt med citrussläktet. Den avger en olja, som kan självantända, men busken hinner aldrig ta skada. Att den som kommer från en annan plats förvånas av en buske som självantänder är naturligt, medan de som bodde där, torde ha sett det då och då. Läser man berättelsetna bokstavligt, missar man lätt att det kan finnas naturliga förklaringar.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

starhawk
2015-12-01 07:44
#18

Mose korsade aldrig Röda Havet utan Rö havet (enligt orginaltexten). Rö är ett gammalt ord för vass, och precis till öster om Suez-kanalen vid utloppet till Medelhavet finns ett stort träskområde där det finns gott om vass och det området fanns redan på Moses tid och att korsa det området är snabbaste vägen till "det förlovade landet" varför ta en omväg där man för övrigt visste att det var ett hav ivägen? följer man sedan Medelhavets kust upp så kommer man till en vik, vid östlig vind så driver vinden ut vattnet så man kan gå torrskodd över, men när vinden vänder så kommer vattnet tillbaka med en farlig fart, känns det igen? det var då Faraos arme var på väg över.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anonym
Anonym
2015-12-01 15:14
#19

#17

Nej, jag attraheras inte av tanken med 72 partners.
Japp, jag är fullt medveten om att jag blandade hej vilt eftersom att oavsett vilken religion man väljer så är de lika messed up.

"Har du funderat över vad det är att vara människa? Visst hade det kunnat finnas ett universum utan lidande, men då hade människan inte kunnat ha en fri vilja, för till den hör också möjligheten att välja det onda. Inte heller hade naturlagarna kunnat gälla, för människan kan skada sig genom olyckshändelse."

Eh…vad är det för logik? Människan har ju inte någon fri vilja idag ändå.
Och jag hade gärna avstått min "fria vilja" ifall all ondhet försvann.
Krig, svält, mord, våldtäkter etc…..kallar du det olyckshändelser? Det är ju en helt annan sak. Det är resultatet av den "fria viljan". Om vi inte hade haft den "fria viljan" från början så hade vi ju heller inte vetat att den "fria viljan" fanns…och då hade vi heller inte saknat den, eller hur? Och varför ska människan kunna skada sig genom olyckshändelser då? Kan man skapa universum så kan man se till att ingen far illa på något sett…simple as that.  Människan är bara en slump som existerar en liten tid på jorden och har ingen mening alls. Vi föds, lever, förökar oss och dör (inte helt olikt virus) och till vilken mening? Det är bara inse fakta. Men man kan göra världen till en behaglig plats att leva på under tiden….men det går inte så länge folk tror på saker som inte existerar och så länge de är giriga.

Magi-cat
2015-12-01 21:00
#20

Nu börjar det hetta till ordentligt! Biskopen lägger sig i debatten och hävdar att han inte heller tror på julgubben! 😮

"– Jag har aldrig förstått varför man skall lura barn att tro på tomten eller julgubben helt konkret."

Istället handlar julen om gemenskap mellan Gud och människor och människor emellan. Säger alltså biskopen.

http://hbl.fi/nyheter/2015-12-01/780696/biskopen-tror-inte-pa-julgubben


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2015-12-01 21:02
#21

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-12-01 21:10
#22

Nu griper även psykologisk expertis in i denna så delikata fråga: Tomten är inte lögn utan ett sagoväsen! Så det så! 🙂

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/12/01/darfor-ljuger-vi-barnen


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: