Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

Dagens Evenemang Om sajten och ifokus Bilder och videor Finland, allmänt Historia Humor Kultur; musik, film, konst Litteratur Mat och dryck Mumin! Naturen, växter och djur Samhälle och politik Resor, sevärdheter och äventyr Språk Vetenskap och uppfinningar Åland! Övrigt Off Topic
Resor, sevärdheter och äventyr

Järnväg Åbo - Stockholm

2015-11-23 19:01 #0 av: KPD

Vid ett seminarium på finska ambassaden i Stockholm presenterades en vision om en järnväg mellan Åbo och Stockholm.

http://hbl.fi/nyheter/2015-11-23/779559/vision-tag-finland-aland-sverige

Medarbetare på Finland ifokus, Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2015-11-23 19:57 #1 av: Magi-cat

Oj! Det låter som ett dyrt projekt....

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2015-11-24 07:22 #2 av: Farwuq

Var ska man byta spårvidd?
1435mm <-->1524mm
Funderar

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2015-11-24 07:23 #3 av: Magi-cat

Det har du rätt i!

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2015-11-24 09:34 #4 av: KPD

#2 Jag funderade på det, men jag tror att det beslutet kan tas på ett senare stadium. Några funderingar:

- Åtminstone tidigare tror jag, att det fanns en normalspårsbangård i Åbo, när det gick en järnvägsfärja mellan Sverige och Finland. Finns det en lämplig anläggning i Finland, kan det vara lämpligt att använda den.

- Kina vill bygga järnvägar för snabbtåg till Europa. Vill man då bygga normalspår hela vägen och ha dessa järnvägar separerade från andra? Vad säger Ryssland?

- För resandetåg tror jag att intresset skulle vara större för tåg från Stockholm som fortsätter till Helsingfors och kanske vidare till Ryssland än för tåg från Åbo som fortsätter in i Sverige.

- Tunnlar skulle sannolikt bli dyrare med finsk profil än med svensk (som också den avviker från europeisk standard), men jag skulle föredra den finska, som möjliggör tvåvåningståg med raka väggar till skillnad mot de svenska slå-huvudet-i-taket-tågen.

Medarbetare på Finland ifokus, Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2015-11-24 09:46 #5 av: Magi-cat

Tåg som går i luften borde vara bättre...Funderar

Vanliga tåg klarar ju inte ens löv på rälsen, kyla, värme etc...Är det verkligen något att satsa så stort på? Det låter som lite föråldrat att dra järnväg som man gjorde på 1800-talet....

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2015-11-24 09:47 #6 av: KPD

Nu hittade jag information om färjeleden Stockholm - Nådendal (ej Åbo). Den lades ned i december 1975, och då medförde M/S Trelleborg den normalspåriga lokomotorn tillbaka till Sverige. Man kan därför bortse från min första punkt i förra inlägget.

Här finns litet information:
http://www.faktaomfartyg.se/trelleborg_1958.htm

Medarbetare på Finland ifokus, Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2015-11-24 11:28 #7 av: Farwuq

Det där med lastprofil är ett intressant tema.
Det finns flera, och där svensk ligger någonstans mellan europeisk och finsk.

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2015-12-01 09:14 #8 av: JazzBass

En gång för drygt 10 år sedan såg jag ett program på Discovery om ett tåg man planerade gå mellan London och New York. Det var med samma princip; ett svävande tåg i ett vakuumrör, men hastigheten där skulle upp till hisnande 9000 km/h för att tåget skulle ta en timme.

Även om det här är en spottstyver i jämförelse så tror jag inte nåt sånt här av ekonomiska skäl skulle förverkligas förrän om kanske 100 år. Varför inte utveckla metoden för snabba transporter på land först, och sen, om allt går väl, bygga förbindelser över havet? 

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2015-12-01 09:22 #9 av: Magi-cat

Ja, något nytänk måste till...

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2015-12-01 10:34 #10 av: KPD

#5 Det är lätt att tro, att tåg inte klarar av något, men det beror också på vad man använder för teknik.

Järnvägens stora fördel är den låga friktionen, men i vissa lägen skapar den problem. Lövhalka är kanske det som är svårast att bemästra, även om man nu försöker hålla rälsen ren. Förr använde man på vissa platser s.k. pålok. Det var ett bemannat lok, som utan att vara kopplat till tåget sköt på vid avgång från vissa besvärliga platser. När tåget kommit upp för motlutet återvände påloket till stationen. Detta fungerar inte med moderna motorvagnståg, eftersom dessa saknar buffertar.

Värme kan ge upphov till solkurvor, men det är relativt ovanligt.

Kyla är i sig sällan ett problem. Vinterproblem är i viss mån administrativa, skulle jag vilja påstå. Förr utgick man från verksamhetens behov. Idag utgår man från budgeten. I Schweiz har man mycket sällan problem på vintern.

Medarbetare på Finland ifokus, Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2016-01-04 11:33 #11 av: Magi-cat

Ett tubtåg tydligen, 1000 km/timmen...

http://www.svd.se/teslachefen-vill-bygga-tubtag-till-finland#sida-2

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2016-02-16 23:43 #12 av: ElLobo

Projektet: Tåg till Åland på 15 minuter

Resan Norrtälje-Åland tar bara 15 minuter, Stockholm-Helsingfors en timme och 40 minuter.

Det är en vision som kan bli verklighet med hjälp av tunnlar, broar och ett nytt tåg som är snabbt som blixten.

Idén backas upp av tunga intressen: näringsliv, politiker, forskare - och superentreprenören Elon Musk.

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/projektet-tag-till-aland-pa-15-minuter/

Anmäl
2016-02-17 14:33 #13 av: Farwuq

Det var rysligt kvickt.

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2016-02-20 16:48 #14 av: tarantass

Tro det med ett land (Sverige) som tror att de järnvägar det redan har klarar sig utan underhåll och vill bygga snabbanor så långsamma som möjligt för att "spara". Det får nog vänta tills massbilismen har blivit omöjlig, och då kommer vi inte att ha råd.

Magnettåg lär dessutom vara energislösare deluxe och rör med undertryck har gjort fiasko förr. Ibland är det etablerade det etablerade av väldigt goda skäl. (Mot hala spår finns också sand och annat, och klimatkänsligheten är en idioti hos modern elektronik eller dess tillverkare, inte hos tåg.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Anmäl
2016-06-27 19:08 #15 av: KPD

Nu presenteras planer på Hyperloop också inom Sverige.

http://digital.di.se/artikel/hyperloop-bolag-vill-utmana-sveriges-snabbtag

Medarbetare på Finland ifokus, Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2016-06-28 06:18 #16 av: Farwuq

Intressant men...

Efter vad jag jäst så är det ganska klaustrofobiskt, man sitter i sitt säte och det är trångt som i en Koenigsegg.
Ledsen 

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2016-06-28 16:20 #17 av: KPD

#17 Jag tycker, att tågen i princip ser ut som en flygplanskropp utan vingar, och jag antar att inredningen blir likartad. Man kanske inte behöver sitta bekvämare än på flyget eller på ett lokaltåg, om en resa Stockholm - Helsingfors tar 30 min?

Medarbetare på Finland ifokus, Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.