Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

Dagens Evenemang Om sajten och ifokus Bilder och videor Finland, allmänt Historia Humor Kultur; musik, film, konst Litteratur Mat och dryck Mumin! Naturen, växter och djur Samhälle och politik Resor, sevärdheter och äventyr Språk Vetenskap och uppfinningar Åland! Övrigt Off Topic
Mat och dryck

Bakelse för svenska dagen

2015-10-29 20:26 #0 av: Magi-cat

HBL har en tävling inför svenska dagen. Det gäller att rösta fram bästa bakelsen.

Alla fyra ser väldigt smarriga ut, hoppas ni kan se dem i länken...

http://hbl.fi/feature/2015-10-29/776047/rosta-fram-en-bakelse-svenska-dagen

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2015-10-29 20:44 #1 av: TjockaBerta

Tranbär och tjinoski måste vara en självklart vinnare.

>>>Malum domesticum<<<

Anmäl
2015-10-30 08:22 #2 av: JazzBass

Nog för att jag älskar kombinationen tranbär och kinuski, men jag röstade på den första. Glad På ett konditori är det mest sannolikt att jag hade valt den. Saknade en bakelse med de finlandssvenska färgerna rött och gult, en sån tycker jag att man kunde ha tagit med bland finalisterna (om en sån fanns med överhuvudtaget i tävlingen, det vet jag förstås inte). 

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2015-10-30 08:44 #3 av: Magi-cat

Alla ser plågsamt goda ut, Lipar men jag röstade för nr 4, päron och mandel för att det låter fräscht och så är den glutenfri.

#2 Rött och gult kunde förstås varit med! Kanske lingon och havtorn eller något?

.

Bakar ni någon av de här eller någon annan svenska-dagen-bakelse, så lägg förstås in en bild här! Cool

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2015-10-30 09:15 #4 av: Farwuq

Sammanfaller inte den röd-gula svensk-finländska flaggan ganska väl med den skånska?
Funderar

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2015-10-30 09:19 #5 av: JazzBass

Jo, men jag undrar om färgerna inte är omsvängda jämfört med den skånska. De finlandssvenska färgerna används väl för övrigt snarare i vimplar än flaggor.

Anmäl
2015-10-30 09:22 #6 av: Farwuq

Omvända färger?
Som Kalmarunionens?

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2015-10-30 09:25 #7 av: JazzBass

Jag måste rätta mig, den verkar likadan som den skånska. Men då det är en inofficiell flagga, så har det knappast nån betydelse. (Den kanske också är inofficiell?)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Finlandssvenska_flaggan

Anmäl
2015-10-30 09:29 #8 av: Magi-cat

De är lika. Glad

Skåningar som hamnar i Österbotten brukar undra varför man flaggar skånskt.Skrattar

Anmäl
2015-10-30 09:46 #9 av: Farwuq

Skrattar

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2015-10-30 09:48 #10 av: Farwuq

På tal om inget...

... Var finns Finlands viktigaste jordbruksregion?
D.v.s. Finlands motsvarighet till Skåne.
Funderar

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2015-10-30 10:00 #11 av: JazzBass

Det är nog mer utspritt, men merparten av allt jordbruk lär nog finnas i södra Finland och upp lite längre längs västra kusten. Finns väldigt mycket åkerareal i österbotten.

Anmäl
2015-10-30 11:45 #12 av: Magi-cat

Uhumm...gammal sjöbotten i Österbotten...Mycket potatisodling....Goa potäter...

Men finns det något lika utpräglat område som typ Skåne? Osäkert...

Södra Finland isf, som du säger JazzBass..

Anmäl
2015-10-30 18:56 #13 av: KickiG

#2 Rött och gult är finlandssvenskt i Österbotten. Här i södern är det blå-vit-gul som gäller. Även på insidan av studentmössorna och på vimpeln. 

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Anmäl
2015-10-31 08:03 #14 av: Farwuq

Här i Lund har vi rött på insidan av studentmössan.
Övriga Sverige har nog gult och blått.
Funderar

Ge mig snabelat NU!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.