Annons:
Etikettermatdryck
Läst 2951 ggr
Magi-cat
10/28/15, 9:23 PM

Mat via Reko-ringar växande trend

Smart idé att köpa närproducerad mat direkt från jordbrukarna via Reko-ringar på Facebook! Ringarna finns nu på hela 90 orter och har 90 000 medlemmar!

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/10/28/fler-koper-narmat-reko-ringarna


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JazzBass
10/29/15, 8:00 AM
#1

Vi började handla en del via reko i våras, och jag ger absolut tummen upp för rekoringarna! Mer pengar till producenterna istället för mellanhänderna, och lite förmånligare (oftast) priser för oss konsumenter. Mycket trevligt också att ha direkt kontakt med producenterna, och man får möjlighet att få tag på saker man kanske inte annars hittar så lätt i butikerna. Köper man kött är det oftast styckat/malt och paketerat samma dag eller strax innan, om man inte köper fryst kött.

Vi brukar handla grönsaker, rotsaker och kött via Reko. Ägg har vi också köpt, men det finns inte alltid ekoägg till salu och priserna på de som funnits har faktiskt varit högre än i butik, 50 cent styck. De billigaste ekoäggen i butik kostar ca 1,70 euro för 6 st. (Fisk har vi inte köpt då den som säljer fisk i rekoringen närmast oss envisas med att ha en skild grupp för ändamålet vilket jag protesterar mot).

Kött brukar jag handla i större mängder på en gång och frysa in. Senast blev det 3kg malet fårkött och en bogstek av nöt. Gången innan blev det en 2 kg bit högrev, några lammlägg och två bitar lammentrecote.  Lammläggen är en solklar favorit, väldigt goda att tryckkoka i buljong och sen grilla lite för en härlig grillyta. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
10/29/15, 10:59 AM
#2

#1 Det låter som en riktigt bra idé! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/16/16, 11:20 AM
#3

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
9/16/16, 11:22 AM
#4

👍🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Sundaychild
9/18/16, 8:33 AM
#5

Jag är med i Reko-ringen i Pargas och håller till stor del med. Man vet vad man får och köper direkt utan mellanhänder. Dock har jag åtminstone inte här sett att priset för konsumenten skulle vara billigare än i butiken, snarare tvärtom, vilket en och annan nog undrat över. Men jag tror att folk är villiga att betala för att lite stöda producenterna då det går direkt åt dem.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Sundaychild
9/18/16, 8:45 AM
#6

Skulle vara intressant att jämföra priser mellan reko-ringar. Både kött och ägg är nog betydligt billigare i butik här, men köttet köper jag från bönder där jag vet att djuren skötts väl och oftast fått beta ute (inga hormonstinna, antibiotikafyllda snabbt uppfödda kräk). Men malet köttpriset är nog nästan det dubbla jämfört med det billigaste i butiken.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Annons:
KPD
9/18/16, 2:25 PM
#7

Det låter mycket bra! Gårdsbutiker i Sverige kräver ofta att man har bil och kanske även mycket tid. Om man levererar varor till en central plats, underlättar det mycket. I Lund, där jag bor, är vi så lyckligt lottade, att en ICA-butik i city tar in närproducerad, ekologisk mat. Åtminstone vad gäller kött och fågel kan man alltid hitta något. När det gäller frukt och grönsaker får man tyvärr ofta välja mellan ekologiskt och närproducerat.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

JazzBass
9/18/16, 8:58 PM
#8

#5-6 - Åtminstone här i Vasaregionerna är priserna helt ok. Ekologiskt kött kostar ungefär samma som konventionellt i butiken. Fisk något billigare (borträknat norsk lax på erbjudande). Grönsakerna är oftast billigare än i butiken, men jag har en gång faktiskt sett exakt samma produkt av samma producent vid samma tidpunkt säljas billigare i lokala Prisma-affären än på Reko. Inte så kul.

Ägg från frigående höns är något billigare än i butiken. Ekologiska (de gånger det bjuds ut) ligger däremot ofta lite över de billigaste ekoäggen i butiken, eftersom de kommer från en liten gård till skillnad från de i butiken.

Personligen köper jag mest kött (huvudsakligen eko) av speciella styckdetaljer som man inte så lätt hittar i butikerna,  grönsaker och vid säsong även odlade bär för infrysning. Handlar absolut inte vid varje rekotillfälle utan kanske vartannat till var fjärde beroende på säsong och utbud.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Sundaychild
9/18/16, 9:08 PM
#9

Jag blev så inspirerad av den här diskussionen så jag gick med även i Åbos Reko-ring. Bor mitt emellan Pargas och Åbo (i St.Karins) så jag kan välja vilket håll jag kör åt. Ska åtminstone försöka jämföra priserna mellan de här två, men det kan hända att det till stor del är samma producenter och följaktligen smma priser.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

JazzBass
9/18/16, 9:26 PM
#10

Här är det också mycket samma producenter som åker runt till dom olika ställena. Finns gott om rekoringar här i vasaregionen: Vasa, Kvevlax, Solf, Smedsby (ny) och Replot åtminstone, kanske ännu nån till. Vasa är varje vecka och de andra varannan, om jag minns rätt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: