Annons:
Etiketterfinlandallmänt
Läst 746 ggr
KickiG
2015-10-23 08:54

Skrotningspengarna riskerar ta slut igen

Minns inte om detta varit uppe här tidigare.

Finland har en väldigt gammal bilpark, 10 år gamla - eller äldre - bilar är inte ovanligt. Så staten satte in en kampanj 1.7 - 31.12 för att motivera folk att byta till nyare bilar. Om du skrotar din minst 10 år gamla bil och köper en ny får du 1 500 euro extra rabatt vid bilköpet. 

Skall bli intressant att se vad de slutgiltiga siffrorna blir vid årsskiftet. 

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/10/23/skrotkampanj-ger-uppsving-bilhandeln?ref=ydd-newest-in-sp

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
JazzBass
2015-10-23 09:34
#1

Såg att den här nyheten kom upp på Motor iFokus också. Här är samma kommentar som jag skrev där om vad jag tycker om premien:

Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta när den här kampanjen infördes. Nån ny bil har jag aldrig ansett mig ha råd att köpa, och inte är jag speciellt intresserad av att göra det heller då jag tycker det är en extremt dålig investering. Jag hade därför gärna sett att man inte begränsat det här till splitternya bilar utan att man även inkluderat t.ex. max 5 år gamla bilar. Många av dem som kör med gamla bilar redo att skrotas är inte de som i första taget går och köper en splitterny bil, de har helt enkelt inte råd, och med tanke på bilpriserna i Finland så är inte 1500 euro speciellt mycket rabatt heller.

Jag misstänker att den här skrotningspremien leder till ökad skuldsättning; att många köper en för dyr bil bara för att komma åt den här rabatten. 

De som jag tror använt den här premien mest, vilket skulle förklara att man ser på den som en framgång, är personer i övre medelåldern eller äldre som har en gammal bil och en del besparingar på kontot. Vi småbarnsföräldrar som skulle behöva en nyare och säkrare, men också rymlig (läs: större och dyrare) bil har effektivt förhindrats att ta del av den här skrotningspremien i och med att den begränsats till endast nya bilar.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
2015-10-23 09:48
#2

#1 Ligger mycket i det du säger…
Har själv aldrig ens drömt om att köpa sprillans ny bil.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
2015-10-23 11:26
#3

#1 Håller med dig, man hade kunnat begränsa det till något årtal samt de CO2 utsläpps- och bränsleregler som gäller nu också. Men samtidigt verkar det ju motivera flera personer, eftersom det är så många som har utnyttjat skrotningspremien.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: