Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

Dagens Evenemang Om sajten och ifokus Bilder och videor Finland, allmänt Historia Humor Kultur; musik, film, konst Litteratur Mat och dryck Mumin! Naturen, växter och djur Samhälle och politik Resor, sevärdheter och äventyr Språk Vetenskap och uppfinningar Åland! Övrigt Off Topic
Språk

Utse finaste finlandismen!

2015-10-01 20:24 #0 av: Magi-cat

Trevlig utmaning i Hufvudstadsbladet: vilken är den finaste, mest talande, finlandismen?

" Ofta kan de säga något som det allmänsvenska ordet inte kan få fram, och för den som inte förstår ordet kan betydelsen ändå ofta framgå av sammanhanget, säger Forsblom-Nyberg."

Några exempel: stöpsel, dynvar, chokladplatta, stritta, "limin", "snål"...

http://hbl.fi/kultur/2015-10-01/772676/hbl-utser-den-finaste-finlandismen

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2015-10-01 21:29 #1 av: KickiG

Tyvärr måste man vara inloggad för att kunna läsa artikeln/tävlingen.

Jag tror att jag tycker bäst om överlopps och snål. Vad jag nu kommer på så här i en hast i alla fall. 

Sist och slutligen är en finlandism också, i Sverige säger man väl till syvende och sist.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Anmäl
2015-10-01 21:46 #2 av: Magi-cat

Asch då, det var en så trevlig artikel....

Överlopps är också bra...Cool

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2015-10-01 21:51 #3 av: KickiG

Talko är också ett väldigt bra ord.

Anmäl
2015-10-01 21:53 #4 av: Magi-cat

Talko ja, undrar om inte det vinner, det är verkligen alldeles eget!

Anmäl
2015-10-01 22:07 #5 av: KickiG

Hittade en sådan här artikel. http://www.sprakbruk.fi/index.php?mid=2&pid=13&aid=2957

Frontmannahus är ju självklart en finlandism! Hur skulle det kunna vara något annat när inte det finns något motsvarande i Sverige överhuvudtaget? Sedan är det ju kanske inte den finaste finlandismen, men i alla fall.

Anmäl
2015-10-01 22:10 #6 av: KickiG

Och så hittade jag den http://www.folkhalsan.fi/PageFiles/19893/Finlandismer%20textkort%20(2).pdf  

Anmäl
2015-10-01 22:32 #7 av: KickiG

Och här var ju en finlandism-guldgruva! http://paulaz.se/rubriker/finlandssvensk-ordlista/

Men nu ska jag ta och fara till sovrummet och sätta öga fast, för annars kommer jag nog att vara så huisigt trötter imorgon på morgonen att det bara blir till ett evigt drischande och slattrande och jag kommer inte att få något vettigt donat. Det är nog så med det där kojsandet, att blir det för lite så blir inte följande dag till något. Fast kivogast skulle det ju nog vara om jag skulle ha någon hit  som skulle stoppa om mig. Men nog ska jag få fast i sömnen i alla fall.

Nati nati alla! Tutin gott!

Anmäl
2015-10-02 06:40 #8 av: Magi-cat

SkrattarHjärta

Anmäl
2015-10-04 19:19 #9 av: TjockaBerta

Faster som jobbade på bank använde ofta "hasa" eller "hassa".

>>>Malum domesticum<<<

Anmäl
2015-10-04 20:44 #10 av: Magi-cat

#9 Just det, att "hassa" är  att slösa, väl?

Anmäl
2015-10-04 20:50 #11 av: TjockaBerta

Ja just det. Vi sa hassa .

Systersonen skrev hem. "Idag har vi hassat" Då hade han och min faster varit i Helsingfors och handlat

>>>Malum domesticum<<<

Anmäl
2015-10-05 12:32 #12 av: JazzBass

"Haska" är väl den ursprungliga formen av hassa, som kommer från finskans haaskata, slösa. (Jag googlade på saken och hittade en Reuters ruta som behandlade dessa ord). Själv har jag använt ordet haska snarare än det lite slarvigare hassa.

Med "hasa" avses väl ett helt annat ord, som i "hasa sig fram"? Det finns väl i rikssvenskan också, men då med lång och kort vokal istället för två korta. I rikssvenskan finns väl förresten inga tvåstaviga ord som uttalas med två korta vokaler och en kort konsonant emellan, utan det är ett särdrag hos finlandssvenskan. Tänker på ord som t.ex. hasa, doka, kiva och limin, och dialektala uttal av ord som borra (blir alltså "bora"), fara (i betydelsen resa), mossa ("måsa") och skåda (även bilmärket Skoda).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2015-10-05 14:01 #13 av: KickiG

"Ruska" har vi ju också. Uttalas "roska", samma o som i ros, men kort vokal. 

http://www.sprakinstitutet.fi/sv/publikationer/sprakspalter/pa_tal_om_sprak/ruska.19150.news

Anmäl
2015-10-05 14:41 #14 av: TjockaBerta

Jo men jag menade hasa på finska. Jag var osäker på om hassa var svenskt eller finskt. Alltså det har ingenting med det svenska hasa att göra.

>>>Malum domesticum<<<

Anmäl
2015-10-15 20:29 #15 av: Magi-cat

Här är kandidaterna utsedda:

http://hbl.fi/nyheter/2015-10-15/774341/finaste-finlandismen-25-kandidater-har-utsetts

Finaste finlandismen: här är kandidaterna

Anmäl
2015-10-15 20:31 #16 av: Magi-cat

Svårt att välja...

Jag tog aktersparkare.....Glad

Anmäl
2015-10-16 07:50 #17 av: JazzBass

Många fina och bra ord där!

Jag valde att lägga min röst på nakupelle. Glad Det tycks ha seglat upp i ledningen nu, igår när jag röstade ledde morkis. Det är väl ett bra ord i sig, men jag hoppas att vinnaren blir ett ord som skickar positiva vibbar och det kan man väl inte säga att morkis gör. Galen

Andra ord jag kunde tänka mig rösta på var fiffikus, hoppeligen, stritta och tassig. Trevliga och användbara ord. Glad

Aktersparkare har jag aldrig hört, vi använder aktersnurra i de trakter jag kommer från. Har inte heller hört varken grodpingla. kamurka, kokkogran, brakel, lavabränd eller stobakoff för den delen. Glad 

Anmäl
2015-10-16 08:00 #18 av: Magi-cat

#17 Jag valde lite mellan nakupelle och några andra. Det är en så typisk finlandism. Morkis har jag nog aldrig hört användas. Håller med om att det ska vara ett positivt och kul ord.

Stritta valde jag också mellan, det är så talande och har ingen riktig motsvarighet i något annat ord.

Något jag saknade var "rådda" och "råddigt", Väldigt användbara ord....

Anmäl
2015-10-16 08:05 #19 av: JazzBass

#18 - Håller helt med. 

Anmäl
2015-10-16 10:09 #20 av: TjockaBerta

Jag röstade på nakkupelle för att det är så fast förankrat i min barndom.

Såg en annons från en kennel som hette Nakkurakkan och för mig var det så uppenbart vad de sålde. Sambo begrepp ingenting.

>>>Malum domesticum<<<

Anmäl
2015-10-16 23:16 #21 av: NeferNefer

Nakupelle brukar jag kalla minsta grabben för han tar av sig byxorna hela tiden.

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2015-10-17 08:22 #22 av: KickiG

#21 NeferNefer Denna sång tillägnar jag alltså din yngsta son Glad

(Förutom nakupelle hittade jag en annan finlandism - Pappa står på stranden och marrar = tjatar, gnatar)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.