Annons:
Etiketterfinlandallmänt
Läst 748 ggr
MaxFlickan
9/20/15, 3:34 PM

Det är en svår situation

"Inte ett enda elakt ord till. I veckor, månader har en ström runnit framför ögonen, färgen på vätskan är ful, ursprunget oftast oklar. Hat, fula ord, hotelser, allt värre hemskheter. Nu orkar jag inte längre."

Igen, inget som gäller enbart Finland, men delar det här ändå, då det är skrivet av en finländsk journalist.

http://hbl.fi/opinion/i-dag/2015-09-20/770924/paula-salovaara-det-ar-en-svar-situation

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Annons:
JazzBass
9/21/15, 10:02 AM
#1

En bra kolumn tycker jag. 

Jag skäms som finländare över allt motstånd och antimedmänsklighet mot dessa asylsökanden, som man har mage att kalla ord som "lyckosökare" med mera. Jag skulle be alla som yttrar såna här ord om flyktingarna bekanta sig med valfri sådan och hens historia, och sen säga samma sak. Tror inte hjärtat tillåter det. 

Vi har det jäkligt bra här i Finland trots allt, och vi har råd att hjälpa. Jag är övertygad om att Finlands ekonomi även mår bara bra av det här på sikt, så länge vi begraver rasismen och istället räcker ut handen och tillåter dessa flyktingar bygga upp ett drägligt liv här. Det är bara rasism som hindrar dessa från att lyckas och bli goda skattebetalare i vårt land. Tyvärr finns det ganska mycket av den varan här.

Artisten Fredrik Furu som jag är bekant med skrev följande inlägg i helgen på facebook. Jag håller med honom helt och hållet: https://www.facebook.com/fredrik.furu/posts/10154356613868782

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
9/21/15, 11:04 AM
#2

#1 Bra sagt, JazzBass!

Men skäms inte över de som inte begriper bättre. De flesta räcker ut en hand och flera händer möter de behövande som medmänniskor.

Jag hörde en utläggning på radion i Finland för ett tag sedan av en expert. (minns tyvärr inte vem det var) Han menade att att det bara är bra för Finland att ta emot dessa flyktingar (han nämnde en hög siffra) och att det skulle innebära  ett lyft för landet. Men de måste komma i arbete, annars går det inte, sade han. Och det vill ju alla.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/21/15, 11:06 AM
#3

#2 Tänkvärd och välformulerad länk!

"Finns det ingen krigsveteran som kan uttala sig med hjärta, hjärna och pondus om hur Sverige hjälpte Finland under andra världskriget och om hur ett litet lag kan gå hela vägen fram genom att jobba som, ja just det, ett LAG!

Kom igen SUOMI, kom igen!"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
9/21/15, 11:30 AM
#4

#2 - Lite svårt att inte skämmas över dem som står vid gränsen och protesterar högljutt istället för att vilja hjälpa dem som har det avsevärt sämre ställt än oss som (lyckligtvis) aldrig själva ens sett nånting som är i närheten den av nöd och rädsla för sitt liv som flyktingarna upplevt. Men man får väl göra som Jesus, och förlåta dem ty de vet inte vad de gör…

#3 - För att fortsätta spinna vidare på citatet: Om det nu är så dyrt att ta emot flyktingar, hur har Sverige, trots sin (i proportion till Finland) skyhöga invandring och goda socialskydd, klarat sig så bra?

Det blev förresten ett syftningsfel i förra inlägget. Jjag avser förstås rasism och inte skattebetalare med meningen "Tyvärr finns det ganska mycket av den varan här."

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
9/21/15, 11:46 AM
#5

#4 Jag förstår. Det är så det värker i hjärtat.💔 Men den skränande hopen är inte representativ.

I Sverige pratas det också mycket med den där förenklade retoriken, hur dyrt det är med invandring blabla osv. Så dessvärre är inte alla på rätt köl här heller.

Hans Rosling är förresten rätt bra. Här talar han om "massinvandringen" i Sverige. 🙂 Bra illustrerat.

https://delbart.se/flyktingar-syrien/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
9/21/15, 11:51 AM
#6

Måste lägga in en länk den här artikeln också. För er som inte kan finska så handlar det om en kvinna som samlat in pengar för röda korset och blivit utsatt för hotelser och arga kommentarer. Hårresande att gå på dem som inte bara vill hjälpa utan faktiskt gör det. 😡

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1442718203677.html

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
JazzBass
9/21/15, 11:55 AM
#7

#5 - Ja han är bra. Bra video!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
9/21/15, 12:03 PM
#8

#6 Verkligen hemskt om man ger sig på insamlare till Röda Korset! 😕 Det säger väl allt om nivån på dem som gör det…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MaxFlickan
9/21/15, 4:42 PM
#9

Tack för era länkar JazzBass  och Magi-cat!

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Upp till toppen
Annons: