Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 1602 ggr
Huygens
2015-09-18 13:38

Finlands statsskuld

Det står på SVT att Finlands skuld ökar med 9 miljoner kr/timme. Det är precis som om Finland dragit på sej en stor statsskuld, och ingen analys eller förklaring finns i media.

Hur är det möjligt att skulden bara ökar, finns det en förklaring? Finland hade också lånat ett antal miljarder till Grekland, samtidigt som Finland hade en stor statsskuld, vilket jag tycker är tokigt.

Vad är det pengarna går till i Finland? Är det enbart räntekostnader på statsskulden?

Hur har Finland lyckats skapa sej en så stor statsskuld och vem är det skulden ökar till? Utländska banker?

.

Har du förstått varför Finland dragit på sej en 100 miljarder € statsskuld?

Annons:
Huygens
2015-09-19 22:27
#1

Hittade en intressant sida som visar att Finlands statsskuld 2008 var 55 miljarder €. Sedan har skulden nästan fördubblats, se pdf-länken.

Jag saknar förklaring till hur statsskulden kunnat fördubblats på 7 år, även om finanskrisen 2008 spelat in.

Dom som sköter statskassan har mandat att öka Finlands statsskuld upp till 125 miljarder € innan dom måste invänta beslut från finsk regering. Jag antar att en stor del är vanliga folkobligationer, men är lite osäker på den saken.

Vilka banker är då Finland skyldig pengar?

ECB?

.

Nej, listan är följande:

Goldman Sachs (Ja, dom som sänkte Grekland)
Merrill Lynch (ja, dom som låter nyanställda jobba ihjäl sej)
Citigroup
J P Morgan

Barclays
HSBC
Royal Bank of Scotland

BNP Paribas (och ett par andra franska banker)
Deutsche Bank
Nordea (!)
Danske Bank

MaxFlickan
2015-09-19 22:28
#2

Nordea…?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Huygens
2015-09-19 22:30
#3

Ja, på sidan 35 i pdf-en.

Nordea, en riktig liten Illuminatibank. Det hade man inte trott. Kraschar Finland, får Nordea det surt.

PDF-rapporten konstaterar att Finland presterat sämre än Sverige efter att Finland gick med i €uron. Så jag anar en hal kyckling och två hundar begravda.

MaxFlickan
2015-09-19 22:35
#4

Ja, jösses…

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Magi-cat
2015-09-20 10:21
#5

En vanlig följd av ett kapitalistiskt system.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-09-20 14:42
#6

I ett TV-program nyligen framkom främst tre faktorer:

- Nokias guldålder när inget kunde gå fel - är över-

-Skogen. Inte lika vinstgivande längre.

- Och inte minst: Finland får inte sälja så mycket till Ryssland längre….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Huygens
2015-09-20 14:50
#7

Problemet med den förklaringarna är att i så fall måste Finland fortsätta låna miljarder €uro ända tills samtliga 3 områden återställs.

Fördubblad statsskuld på 7 år. Om 14 år har Finland i så fall 200 miljarder €uro i skuld.

Magi-cat
2015-09-20 15:12
#8

#7 Det går ju förstås inte. Det måste lösas på något sätt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2015-09-20 15:37
#9

Det är därför jag anar ugglor i mossen. Väldigt stor fågelflock.

Dessutom ställer EU:s lagstiftning kravet att inget EU-medlemsland får ha mer än 60 % av sin BNP i statsskuld. Om du tittar i PDF-en, sid 18, ser du lite överraskande att nästan inget EU-medlemsland uppfyller det kravet, utom Finland, Estland, Luxemburg och Slovakien.

Men Finland är på väg att överskrida kravet och kommer snart att ha mer än 60 % av BNP i statsskuld, till dom internationella Illuminatibankerna. Precis som om det är planerat att sänka €uron och hela EU. Kanske initieras det med en jättekris av något slag som sedan slår ut ekonomin.

Detta kan bara vara resultatet av att samtliga politiker jobbar stenhårt för att uppfylla maktens villkor.

.

Om det överskridna EU-kravet inte pekar på att något väldigt galet är i görning med hela EU, så vet jag inte vad som kan anses vara galet.

Debt in % of BNP:

Austria 87.0
Belgium 105.8
Cyprus 107.5
Estonia 9.9
France 95.5
Finland 59.8
Germany 74.5
Greece 175.5
Ireland 110.5
Italy 132.2
Luxembourg 23.0
Malta 71.0
Netherlands 69.7
Portugal 127.7
Slovakia 54.1
Slovenia 82.2
Spain 98.1

EU - en Kalle Anka-ekonomi. Överraskande att Grekland inte ligger värre till, statsskuld bara 175,5 % av BNP år 2014.

Huygens
2015-09-23 18:54
#10

http://www.dn.se/ledare/huvudledare/omstallning-for-finland/

hmm…

"Det finska eländet är gåtfullt. Många har sett med avund på landet; enligt Världsbankens rankning är Finland EU:s mest konkurrenskraftiga ekonomi. I teorin är vår granne i öst stjärna i grenen ekonomisk förnyelse, och ­landet räknas fortfarande som världs­etta i både högre utbildning och innovation. Pisaresultaten känner alla väl till.

Ändå har Finland blivit norra Euro­pas sjuke man."

.

Och Finlands statsskuld stiger…

Huygens
2015-09-28 23:49
#11

Kan vara intressant att veta att 4 av dom Illuminatibankerna som lånat Finland pengar, också fifflat och manipulerat guld- och silverkurserna + lite andra metallkurser.

Ett trevligt förbrytargäng som håller greppet om Finland, tack vare att finska politiker lånat landet upp över öronen.

Huygens
2016-06-21 12:57
#12

Illuminatis order via Bilderbergsgruppen börjar få effekt även på Finland.

Dom finska politikerna har lydigt följt EU-planen och gjort som Grekland. Lånat pengar i enorm omfattning. Pengar som gått till konsumption.

Nu börjar skulden bli ett påtagligt problem.

.

Finland är i kris. Soppköken växer upp. Högutbildade finländare flyr landet. Arbetslösheten stiger. Den ekonomiska krisen frodas i spåret av politikernas villighet att lyda order från Bilderberggruppen.

Många högutbildade flyttar till Sverige.

Det är intressant att Finlands politiker låtsas som om dom inte vet särskilt mycket om problemet med utflyttning (se politiker Juhana Vartiainens kommentar). Politikernas målsättning är i alla fall att sänka lönerna.

Upp till toppen
Annons: