Annons:
Etikettspråk
Läst 851 ggr
MaxFlickan
2015-09-15 22:08

Debatten om skolsvenskan går på tomgång

"Debatten om den obligatoriska skolsvenskan stampar på stället, anser tankesmedjan Magmas specialrådgivare Björn Sundell."

Bor man i ett tvåspråkigt land så borde skolan undervisa båda språken, redan från lågstadiet är min åsikt. Vad anser ni?

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/09/15/debatten-om-skolsvenskan-gar-pa-tomgang

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Annons:
Farwuq
2015-09-17 06:33
#1

Jo, det är även min åsikt.

Tänk på Schweiz.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

MaxFlickan
2015-09-17 12:45
#2

#1 Nu måste jag googla lite på Schweiz. Visste inte att de hade 4 officiella språk.  Tyska, franska och italienska visste jag om, inte  rätoromanska. Lärde jag mig nåt nytt idag. Tack!

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

KickiG
2015-09-17 12:47
#3

Jag har blivit väldigt trött på debatten. Förr var jag väldigt för att alla ska lära sig svenska, alla ska lära sig finska och jag ska kunna prata svenska och få svensk service var än jag rör mig inom landets gränser. Sedan öppnade jag mina ögon.

Världen jag såg, såg ut som sådan att svenskspråkiga elever satt och pluggade kasusformer, funderade över om det skulle vara helobjekt eller delobjeket. De som inte kunde finska från förr, de lärde sig inte att prata finska. Ingen säger "Minun uusi autoni on punainen" alla säger "Mun uus auto on punane" (Min nya bil är röd). Jag som kunde prata finska rätt flytande lyckades bli övertygad om att finska är så hopplöst att skriva så det inte finns en chans i världen att jag någonsin kommer att kunna skriva en enda mening korrekt.

Mitt ex hade haft en svenskalärare i sin finska skola som hade lärt sig svenska i Sverige. Inget illa om folk som pratar rikssvenska, men när barn skall lära sig ett främmande språk, så hjälper det inte att de lär sig ett uttal som inte används utanför skolan. Han sa själv att det tog länge innan han ens vågade börja försöka prata svenska, eftersom alla lät så annorlunda.

Problemet är nog mest i hur vi lär ut språk i skolorna. Ett språk, ja vilket ämne som helst, måste intressera för att ungdomar ska orka lära sig. Man måste visa att det lönar sig att studera svenska. Vilket betyder att vi finlandssvenskar måste bli bättre på att använda svenska ute i vardagen, vi är så himla snabba till att byta till finska eller att alltid börja på finska.

Men samtidigt är realiteten den att vi år 2014 var 5,3 % av befolkningen. Personer med annat modersmål än finska eller svenska var 5,4 % av befolkningen. Vi är en liten grupp, och vi blir bara mindre och mindre. Är det för att vi inte föder tillräckligt med barn? Eller är det för att vi registrerar våra barn som finskspråkiga i en tvåspråkig familj? 

Men för att vi skall kunna kräva att alla måste lära sig svenska, så måste vi också kunna visa på att det finns ett behov av det i samhället. Att det finns en fördel för dem som kan svenska. 

Vi kan inte bara längre hävda att det ska vara så, eftersom det alltid har varit så.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

MaxFlickan
2015-09-17 13:20
#4

Du har en poäng, jag säger inte för det.

Språk undervisningen borde moderniseras. Vem lär sig enbart genom att traggla grammatik? Inte jag. Man lär sig genom att prata och diskutera. Inför det skolorna! Tack.

Jag börjar själv aldrig på finska. Om jag nu inte är i en situation där jag känner personen och vet att han/hon enbart pratar finska. Men många jag känner som pratar finska blir bara glada om de får öva på sin svenska :) Då talar vi svenska naturligtvis.

Om jag behöver vård, må det då vara akut eller bara en vanlig hälsokontroll så vill jag ha service på mitt modersmål. Likaså när det kommer till polisen och andra statliga verk. Om man är i behov av någon av dessa instanser så är man redan i en utsatt situation och då ska man inte behöva börja tänka och fundera på hur man säger saker och ting för att bli förstådd.

Samma gäller naturligtvis finskspråkiga i samma situation.

Och var skall alla dessa människor lära sig svenskan (eller finskan)? I någon skola förhoppningsvis.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Upp till toppen
Annons: