Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 982 ggr
MaxFlickan
2015-09-06 10:54

Många i Finland lämnar nu kyrkan i protest

"I går lämnade 196 personer kyrkan efter att ärkebiskop Kari Mäkinen uppmanat församlingarna att ge husrum åt asylsökande."

Så klart. Om man är kristen och med i kyrkan så måste man ju lämna den om ens ärkebiskop ber en ger husrum åt nödställda…

Att man alltid ska behöva skämmas.

http://online.vasabladet.fi/Artikel/Visa/74929/227779

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Annons:
[NeferNefer]
2015-09-06 12:54
#1

🤮Jag som trodde att kristna åtminstone hade som målsättning att vara goda (ni vet, är du snäll kommer du till himlen, är du elak och inte hjälper andra så kommer du till …).

"Med den dom som ni dömer med skall ni dömas, och med det mått som ni mäter med skall det mätas upp åt er." Ur Matt 7:2

"Och fåren skall han ställa på sin högra sida och getterna på den vänstra. […] Sedan skall han säga till dem som står på den vänstra sidan: Gå bort ifrån mig, ni förbannade, till den eviga elden som är beredd åt djävulen och hans änglar. Ty jag var hungrig och ni gav mig inte att äta. Jag var törstig och ni gav mig inte att dricka. Jag var främling och ni tog inte emot mig, naken och ni klädde mig inte, sjuk och i fängelse och ni besökte mig inte. Då skall de svara: Herre, när såg vi dig hungrig eller törstig eller som främling eller naken eller sjuk eller i fängelse och tjänade dig inte? Då skall han svara dem: Amen säger jag er: Allt vad ni inte har gjort för en av dessa minsta, det har ni inte heller gjort för mig. Och dessa skall gå bort till evigt straff, men de rättfärdiga till evigt liv." Matt 25:33, 41-46

[NeferNefer]
2015-09-06 13:20
#2

… nu får jag lust att gå med i finska kyrkan, fast jag har gått ur den svenska.

MaxFlickan
2015-09-06 20:13
#3

#1 Trodde jag med. Vissa har nog inte läst bibeln…

#2 Gör det!

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Magi-cat
2015-09-08 12:55
#4

Läste det där…Det är så man häpnar…Här går kyrkan och gör något de ska, och då går folk ur….🤪Nåja, inte alla…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
2015-09-16 21:22
#5

Det är nog många som söker ett svepskäl till att gå ur kyrkan. Finländarna är nog ett väldigt okyrkligt folk tror jag. Det är väl bara de nödvändigaste tilldragelserna som får en att gå dit, typ dop, bröllop, begravning och julkyrkan.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

MaxFlickan
2015-09-16 21:29
#6

#5 Du har nog en poäng där,

Går inte heller ofta i kyrkan måste jag erkänna. Till olika möten,ja. Men frikyrkliga möten passar mig bättre :)

Till kyrka går jag på julotta och lucia. Och bröllop och begravningar så klart. Och vissa möten där min mamma sjunger i kyrkokören.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: