Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 1405 ggr
MaxFlickan
8/26/15, 1:22 PM

"Sannfinländarna gör dygd av nödvändigheten"

Vet att det blivit många inlägg gällande Sannfinländarna på den senaste tiden, men gah! vad jag blir förbannad.

"Då Immonen höll presskonferens om sitt beslut på onsdagen uppmanades politiker, journalister och forskare också sluta bråka med honom och partiets informationsansvariga Matti Putkonen hade tagit fram en lista på de värsta bovarna. Bland dem finns statsvetarna Jan Sundberg och Kimmo Grönlund.

De ska enligt Putkonen med sina uttalanden om Immonens text och bevekelsegrunder ha stört samhällsfreden bland annat genom att ha uppviglat medborgarna och medierna till hatprat också efter att polisen konstaterat att Immonens skriverier följer lagen."

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/08/26/anne-suominen-sannfinlandarna-gor-dygd-av-nodvandigheten

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Annons:
Magi-cat
8/26/15, 1:25 PM
#1

😮😡


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/26/15, 1:29 PM
#2

Vem det är som triggar till hatprat är lätt att se…😡

" I samma veva hävdar Jussi Halla-aho att myndigheterna i Sverige uppmanar asylsökande att ta sig vidare till Finland och kanske till och med betalar resan. Det svenska Migrationsverket säger att det är fullständig goja – men lögnen lever och mår bra i de sociala medierna och på det sannfinländska fältet. Likaså det nyspråk som partisekreteraren skapar."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MaxFlickan
8/26/15, 1:34 PM
#3

#2 Precis! Gah, jag blir så arg så jag kokar 😡Det är inte bara helt uppåt väggarna galet, utan även lite barnsligt.

"Mamma, de här och de här har varit dumma mot mig idag. Kan du säga åt dem?"

Ja, och så ljuger de ju också, som grädde på moset.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Magi-cat
8/26/15, 3:53 PM
#4

"Goebbels skulle vara imponerad"

 "Värst var ändå att Putkonen/Sannfinländarna hotfullt och anklagande presenterade en lista på personer som efter att polisen konstaterat att Immonens Facebookinlägg inte ska brottsutredas ”fortsatte att förtala och skymfa sannfinländare och uppviglade medborgare och medier till hatretorik”"

Visst. Iförda offerkofta de själva stickat presenterar de en lista över de som haft mot att kritisera deras främlingsfientliga och lögnaktiga retorik. 

"På listan finns främst politiker och statsvetare. En del av dem har redan hunnit berätta att de är stolta över att finnas på listan. Det har de orsak att vara, men samtidigt är det deras yttrandefrihet Sannfinländarna nu vill kringskära."

Jag håller med bloggaren. Det är så man baxnar.

Vart är vi på väg?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MaxFlickan
8/26/15, 3:57 PM
#5

#4 Jaa du, det har jag funderat på många gånger den senaste tiden…

Deras uttalande gör mig arg och förbannad och ledsen allt som oftast, men det faktum att de sitter med i Finlands riksdag, och att folk faktiskt röstade på dem i senaste valet gör mig… Ledsen. Sorgsen. Rädd.

Min syrra får barn om nån månad, vilken värld kommer hennes barn att växa upp i?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

[NeferNefer]
8/26/15, 4:22 PM
#6

Milda Moder … rena rama fascismen, göra upp listor på "fiender" … 😮De visar sannerligen vilka de är och i vilkas spår de följer.

Annons:
Magi-cat
8/26/15, 4:25 PM
#7

Det är det som är så hemskt! 😮 Och de tycks komma undan med det…🤢

#5 Ja man blir skraj….Särskilt för barnens skull…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MaxFlickan
8/26/15, 4:48 PM
#8

#7 Ja, ibland vill man ta tag i människor och skaka om dem och fråga hur de tänker. Ser de inte vart det är på väg? Är de blinda?

( "Nu ska vi vara, nu ska vi vara snälla" som min mamma brukar sjunga 🙂)

Göra listor på sin "fiender" ,  är det fullt normalt det? Tycker faktiskt folk i detta landet det? Är det sånt våra politiska partier ska syssla med?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Magi-cat
8/26/15, 5:37 PM
#9

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MaxFlickan
8/26/15, 6:01 PM
#10

_"Sannfinländaren Matti Putkonens lista är oroväckande och till och med skrämmande, säger De Grönas ordförande Ville Niinistö till FNB. 
__
Han säger att motsvarande listor enbart publiceras i totalitära stater och att de inte hör till en demokrati."_

Instämmer med Ville Niinistö. Vilket väl innebär att jag skulle platsa på samma lista 🙂

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

[NeferNefer]
8/26/15, 6:06 PM
#11

Jag med. Alla som ogillar fascism hamnar på fascisters lista över fiender.

MaxFlickan
8/26/15, 6:26 PM
#12

#11 👍🙂

Men jag kan bara inte släppa den där listan. Alltså vem sätter sig ner och på fullaste allvar skriver en "hatlista" ? Fullvuxna människor. Hur tänkte de där egentligen?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Magi-cat
8/26/15, 6:42 PM
#13

#12 Det blir lätt så med det där tänket. 😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
8/26/15, 6:48 PM
#14

Måste citera Rune Andreasson, Bamses skapare:

"Jag var tonåring under Hitler-kriget. /…/ Ni tycker kanske det är väldig skillnad mellan nazisternas illdåd och de dumheter som nu pratas här. Men ingenting börjar som något stort. Världens längsta flod, Nilen, börja som små bäckar i bergen. Så började också det som ledde till massmorden i koncentrationslägren. Vi som var med då sa oss efteråt att detta aldrig fick hända igen. Men för att inte rasismen ska bli en flod måste man känna igen den som liten bäck."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MaxFlickan
8/26/15, 7:01 PM
#15

#14 Mycket smart man!

"Men för att inte rasismen ska bli en flod måste man känna igen den som liten bäck"

Det känns ju tyvärr som om folk inte känner igen tecknen tyvärr. Eller är de så avtrubbade att de inte bryr sig?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Magi-cat
8/26/15, 7:48 PM
#16

De har blivit vilseförda.😕

Det är så viktigt att de berättar, de som minns. Det är inte exakt samma nu, men tecknen…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
8/26/15, 7:51 PM
#17

Och det är viktigt att ha klart för sig att yttrandefrihet och demokrati inte är samma sak som den självpåtagna "rätten" att kränka, hota och hata människor!

MaxFlickan
8/26/15, 8:02 PM
#18

#16 De har väl det, tyvärr. När man ser hur dagens samhälle ser ut så blir man väl rädd och lyssnar på det parti som låter som om de har en lösning.  Och SF låter ju väldigt bra när de pratar (tja, ja, inte Immonen då) så retoriken kan de ju. Dumma är de inte.

Ja, tro nu inte att jag köper vad SF säljer, men lyssnar man bara på dem och inte ser ur andra synvinklar eller söker bakgrundsfakta så…

Därför ska föreläsningen jag ska på nästa månad bli så intressant att höra.

#17 Ja, suck.  Och påpekar man nåt så är man ju nojig och "för känslig" och jag vet inte allt. Varför innebär det faktum att vi har yttrandefrihet att man kan säga vad för skit som helst?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

[NeferNefer]
8/26/15, 8:09 PM
#19

#18: för att inte tala om hur "PK" vi är. Vad i hela fridens namn är det för fel på att anse att alla människor är lika mycket värda, oavsett kön, utseende, ålder, födelseort, utbildning, läggning, politisk uppfattning och allt annat?

Yttrandefrihet för fascister: du får kränka, hata och hota vem som helst, hur ofta och hur högljutt som helst, så länge det är en invandrare, kvinna, gay eller vänstermänniska du kränker, hatar och hotar. Emellertid, säger du emot en fascist det minsta, då är du PK, du är en mobbare, och du drabbas av en hatstorm utan dess like.

MaxFlickan
8/26/15, 8:21 PM
#20

#19 Jo, PK också naturligtvis.

Jaa, säg det? Enligt vissa jag pratat med så är nog alla lika mycket värda, men Finländare födda i Finland är nog ändå värd snäppet mer. För invandrarna tar ju våra jobb! Och de slår alla sina kvinnor. Och de gör si eller så. För man har ju självklart träffat alla invandrare. Märkligt nog så är inte inflyttade Svenskar eller Norrmän invandrare.  Och de som säger detta är ju självklart en del av vår urbefolkning Samerna.Not.

*facepalm*

Jag har börjat fatta det jo. Urk!  .

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Annons:
[NeferNefer]
8/26/15, 8:36 PM
#21

En mycket obegåvad sak "våra" sverigedemokrater också gör är att jämföra sig med Nordamerikas indianer … de påstår att de är urbefolkningen i Sverige och så vidare. 😟 Ehrm, hallå, samerna är urbefolkningen här i Sverige. Och i Finland och Norge.

Sannfinländarna och sverigeantidemokraterna är nog mycket goda vänner. De säger samma saker.

MaxFlickan
8/26/15, 9:00 PM
#22

Namnet "Sannfinländarna" gör ju mig också lagom lycklig. Vad då sann? De härstammar inte från Samerna hela bunten, det kan jag nästan garantera.

#21 Med Indianer? På fullaste allvar?De lär fortfarande ut historia i era skolor va?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Magi-cat
8/27/15, 10:02 AM
#23

Mer om stackars missförstådde Immonen, som bara råkade posera tillsammans med nynazister (hade han ju inte en aaaning om) och det lilla inlägget om mångkultur som bara råkade sammanfalla med årsdagen för terrordåden i Norge. Bara en liten kul hälsning var det, inlägget….(Som det tog en månad för honom att yttra sig om.)

Allt är journalisternas fel. 😴 De gjorde osakliga kopplingar. Och motståndarna passade på. (Han tycker att allt skulle slunkit ner opåtalat, förstås…)

När Immonen nu tar time out på ett par månader, slipper partiet också ansvaret och lämpliga sanktioner. (Ruttet, men det är hela denna historia.)

Allvarligast är ändå svartlistan, att "Olli Immonen beskyller medierna för oacceptabel inskränkthet gentemot "fosterländskt sinnade" politiker. "

"De som fortsatt klandra Immonen efter polisbeskedet har enligt Putkonen "uppviglat allmänheten och medierna till hotfull hatretorik""

Det var det där med yttrandefrihet, som Sannfinländarna åberopar, gäller det inte andra vägen också?

"Putkonen fullbordar motoffensiven med att svartlista 13 personer, ett slags politiska motståndare. I och med svartlistan vänder han ett blad i politisk historia som kunde ha varit ett avslutat kapitel. Det är synd, för det kan bädda för fler misstankar om kopplingar mellan extremhögern och Sannfinländarna, och motarbeta partiets strävan att putsa bort just sådana rykten."

http://hbl.fi/nyheter/2015-08-27/768050/analys-fran-martyrskap-till-motoffensiv

Har folk inte lärt sig??


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MaxFlickan
8/27/15, 10:27 AM
#24

Folk glömmer så fort, tyvärr.

Gällande Immonen och hans poserande med nynazister. På samma dag som Utöya. På samma dag som flera ungdomar dog.  Ser han på fullaste allvar inget fel i det? Jo, det gjorde han ju faktiskt. Att media tog upp det, det var ju ett stort problem. Sånt borde ju media inte skriva om. Fy på media som vågar kritisera nazisympatisörer!

*facepalm*

Och att det skulle ha varit Immonens ide att ta time out i två (!) månader, är det verkligen nån som tror på det?

SF vill ha censur när det passar dem och gud nåde dem som vågar inskränka på deras yttrandefrihet! De får ju häva ur sig vilken smörja som helst, men att media och andra personer vågar kritisera dem? Trakasserier! Förtal! Hets mot SF!

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

[NeferNefer]
8/27/15, 10:44 AM
#25

Och SD:s Jimmie Åkesson poserar glatt med nazistbandet Ultima Thule och har gjort en inspelning där han sjunger en av deras låtar. Ja, men han gillar ju bara musiken, han är inte nazist för det … 🤦‍♂️

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6220321

http://www.expressen.se/kronikorer/lars-lindstrom/nu-skriver-sd-om-sin-historia-igen/

Magi-cat
8/27/15, 10:48 AM
#26

Samma andas barn….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MaxFlickan
8/27/15, 11:04 AM
#27

Poserar jag leende med en bild av Hitler så stöder jag Hitler. Men poserar nåt av våra ledande partier med nazisympatisörer så är de bara …fans? Beundrare? Dumma i huvudet?

Sorry, det där sista var inte så smart kanske, men det får stå.

Jag kan mycket väl förstå att SF och SD inte tycker om media som drar fram allt sånt här. Allt negativt ska ju gömmas undan. Inte ska man sluta tycka eller göra rasistiska saker, men man ska ju visa upp en fin yta.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Annons:
Magi-cat
8/27/15, 9:38 PM
#28

Det är bara sanslöst…

"Sannfinländarnas Matti Putkonen kräver att de tretton som han svartlistat för att ha förtalat Sannfinländarna träder fram och förklarar sitt agerande. Professor Jan Sundberg fruktar att listan avsiktligt pekar ut personer som det är fritt fram att hota med våld."

http://hbl.fi/nyheter/2015-08-27/768194/putkonen-kraver-svar-sundberg-fruktar-vald


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
8/27/15, 9:41 PM
#29

😮

MaxFlickan
8/27/15, 9:42 PM
#30

#28 Vad? Vad i h-vete håller de på med? De som är på listan ska förklara sig??? Urk , idag vill jag inte vara Finländare.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

MaxFlickan
8/27/15, 9:55 PM
#31

"SDP:s partiledare Antti Rinne säger att namnlistan är ett försök att leda in debatten om rasism på ett sidospår. Han påpekar att Sannfinländarnas partiledare, utrikesminister Timo Soini fortfarande inte tagit ställning till inlägget i sitt partis namn. Rinne låter sig inte skrämmas av Sannfinländarnas tilltag"

http://online.vasabladet.fi/Artikel/Visa/73865

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Upp till toppen
Annons: