Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

Dagens Evenemang Om sajten och ifokus Bilder och videor Finland, allmänt Historia Humor Kultur; musik, film, konst Litteratur Mat och dryck Mumin! Naturen, växter och djur Samhälle och politik Resor, sevärdheter och äventyr Språk Vetenskap och uppfinningar Åland! Övrigt Off Topic
Samhälle och politik

Gå på restaurang med husdjuret!

2015-08-09 22:03 #0 av: Magi-cat

Nu slopas lagen som förbjuder husdjur att komma in i livsmedelslokaler! I Finland alltså...

Husdjuren får nu följa med matte och husse på café, restaurang, bensinmack etc, men inte till lokaler där maten tillreds eller matbutiken.

Café- och restaurangägarna får själva välja om de vill ta emot husdjur och de måste då ha en skylt vid ingången som talar om att det är tillåtet.

"– Jag tror inte att det blir så många djurvänliga kaféer och restauranger. Ägarna är inte så dumma att de skulle utesluta en femtedel av befolkningen (djurallergikerna). Det är fritt fram att välja, säger professor Matti Hannuksela, som är expertläkare på förbundet."

http://hbl.fi/nyheter/2011-12-30/nu-far-ocksa-husdjur-ga-pa-krog

Vad tycker ni? Bu eller bä?

Själv tycker jag det är alldeles förträffligt! Ingen vågar lämna hunden utanför och i bilen är otänkbart, så....

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2015-08-09 22:14 #1 av: Ravynsfair

Hoppas bara att folk inser att alla inte hundar klarar av att följa med in i sådana miljöer och då låter hunden slippa! 

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Anmäl
2015-08-10 06:42 #2 av: Magi-cat

#1 Det förstås, om det är hög ljudnivå t.ex.

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2015-08-10 15:49 #3 av: MaxFlickan

Försöker föreställa mig mina katter på restaurang... Nej, jisses.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Anmäl
2015-08-10 16:14 #4 av: Magi-cat

De kan väl ha kattmeny? Skrattar

Anmäl
2015-08-10 16:48 #5 av: MaxFlickan

#4 Haha :) Möss, råttor och fisk då? Tja Mozart skulle kanske vara intresserad, Max är inte så värst förtjust i andra människor så tvivlar på att et skulle funka.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Anmäl
2015-08-10 16:57 #6 av: Magi-cat

#5 En del bråk bland gästerna kan ju uppstå om någon tar med sig sin sällskapsråtta och en annan gäst tar med sig katten.Yrar

Anmäl
2015-08-10 17:00 #7 av: MaxFlickan

#6 Och en annan en hund och en tredje en fågel... Skrattar

Anmäl
2015-08-10 17:33 #8 av: Magi-cat

#7 Plötsligt ser jag fram emot restaurangbesök.

Anmäl
2015-08-10 18:39 #9 av: MaxFlickan

#8 Haha :D Filma snälla du :D

Anmäl
2015-08-10 19:41 #10 av: Magi-cat

HundSkrattarKatt

Anmäl
2015-08-10 19:50 #11 av: setrin

Dom som är pälsdjursallergiker eller har hund/katt skräck då? 

Anmäl
2015-08-10 19:57 #12 av: Magi-cat

#11 Åter till allvaret. Ja, det finns ett problem där.

Som man säger i artikeln tror man inte så många ändå kommer att tillåta husdjur och de som gör det måste sätta upp en skylt utanför. På så sätt bör alla kunna hitta någonstans att äta.

Anmäl
2015-08-10 20:14 #13 av: setrin

#12 Låter rätt ok ändå, hoppas bara inte att djuren övertar mc donalds (alla dom fina resturangerna så att säga ...) Skrattar

Anmäl
2015-08-10 20:26 #14 av: Magi-cat

Skrattar

Anmäl
2015-08-11 09:58 #15 av: Candy123

Artikeln är från 2011 :) men jag tycker att det är bra dock har jag aldrig tagit med något av våra djur på t.ex café.

HundHUND-BLOGG (australian kelpie & golden)Glad

FörlägenInstagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaninerNörd

Anmäl
2015-08-11 10:23 #16 av: Magi-cat

#15 Ja nu ser jag att den är så gammal. GeneradTydligt och klart ju. Undrar hur den kom upp plötsligt?

Nåja, allt verkar ha förlöpt väl....

Anmäl
2015-08-16 16:01 #17 av: tk1971

Jag fick nyligen veta att det finns ett cafe här i min stad som gärna tar emot hundar. Jag försöker föreställa mig min hund på cafe. Hmm... vi får nog träna på bordsskick och på hur man beter sig i såna miljöer innan vi gör ett besök. Men då ska jag nog fota henne så ni får bildbevis ; )

Sajtvärdar: iFokus vore ingenting utan dess medlemmar. Tänk på det.

Anmäl
2015-08-18 20:00 #18 av: KickiG

Fortfarande är det väldigt begränsat var man får ha hunden med sig och var man inte får det. Jag vet inte hur det är med andra städer, men åtminstone mitt kära Borgå har en nätsida där de samlar info om ställen där hundar är välkomna. http://www.visitporvoo.fi/se/upplevelser/hundarnas_borga

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.