Annons:
Etikettövrigt
Läst 1030 ggr
Magi-cat
2015-07-25 07:27

Kräftskivor hopplöst ute!

Jaha, hur är det? Slafsas det kräftor i Finland? 🙂

En sedvänja som enligt skribenten är hopplöst "ute". 

"I Finland är kräftkalas, eller -skivor, något som förknippas med finlandssvenskhet. Där jag växte upp i Österbotten ordnades ändå inga skivor. Vi åt inte kräftor, vi åt kokt abborre. Jag förknippar därför kräftskivor, inte med finlandssvenskhet, utan med nyländskhet. Och också med borgerlighet."

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/07/21/forbjud-kraftskivorna


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
VildaVittra
2015-07-25 07:34
#1

Jag älskar kräftor men kan inte äta det pga allergi, så jag tycker det är rent utsagt korkat att hoppa över att äta något man tycker är gott för att man associerar det med en viss nationalitet. Jag antar att samma människor inte har problem med att äta räkor och hummer, något som inte fiskas i Finland, kräftor kan ju lätt göras det. 

Min styvmormor var från Finland och hon älskade kräftor, snapsen också givetvis.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

KickiG
2015-07-29 18:35
#2

Jag måste säga att jag inte har upplevt kräftskivor i Finland, annat än med bekanta som har rötter eller annan anknytning till Sverige. Och jag är uppvuxen i Nyland. Östra, men ändock Nyland

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KPD
2015-08-03 17:22
#3

#0 Jag upplever detta endast som ett sätt att få uppmärksamhet, där skribenten blandar ihop alla möjliga och omöjliga tankar.

Om man vill propagera för en vegetarisk eller vegansk livsstil, behöver man inte blanda in sättet på vilket kräftor äts och om man ser lustig ut eller ej. Inte heller behöver det finnas någon motsats mellan att äta mat själv och att hjälpa andra. Om man inte köper kräftor, kanske man den dagen behöver köpa något annat till middag? Jag ger en del till välgörenhet, men de besluten tar jag inte när jag bestämmer vad jag ska ha till middag. Det är redan en post i min budget.

Det förvånar mig, att denna artikel har fått så mycket publicitet.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

[JeanetteK]
2015-08-05 16:39
#4

Jag kan leva utan kräftor, det är ingen stor favorit för mig. Jag äter det, men kan lika gärna äta något annat. Däremot älskar de flesta runt mig kräftor och därför hamnar jag alltid på kräftskivor. Till exempel kommer min svägerska som bor i England och hennes familj hit på lördag och ska äta kräftor. Det verkar inte ätas så mycket kräftor i England om jag fattat det rätt. Inte som vi äter det på våra kräftskivor i alla fall.

KPD
2015-08-05 20:04
#5

#4 Jag håller med. Det är mest traditionen som gör att jag äter kräftor, men numera är det inte lika roligt, när det finns kräftor att köpa året om. Det var annorlunda, när det var kräftpremiär i Sverige den 8 augusti. Då kändes det mer speciellt.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Upp till toppen
Annons: