Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 977 ggr
Magi-cat
6/15/15, 10:41 AM

Fascistiska strömningar i Finland?

Läste i Hufvudstadsbladet om mannen från Tuva i Sibirien som drevs på flykten och fick asyl i Finland. 

Nu tycker han sig se liknande tendenser här. Det börjar lite omärkligt så det kan viftas bort som enskilda tokigheter.

"Minoritetsfientlighet drev Sayyn Amyrtak på flykten. Nu ser han liknande strömningar greppa hans nya hemland. – Jag är inte säker på att jag vågar stanna här, säger akademikern som fått politisk asyl i Finland."

"Sayyn gillade Alexander Stubb (Saml) som statsminister.

– Det var en chock att Stubbs parti gick med i samma regering som Sannfinländarna. Bara fascister kan säga att afrikaner borde tvångssteriliseras, säger han med hänvisning till ett av de sannfinländska övertrampen på sistone.

Just det här, att raden av invandringsfientliga inlägg bara blir längre men ändå viftas bort som enskilda övertramp, oroar Sayyn. Han tycker att det var så det började i Moskva när minoritetsfientligheten blev rumsren, att det så småningom blev okej att uttrycka sig rasistiskt. Och i dag, säger han, kan nationalisterna i Moskva fysiskt gripa tag om vilken asiat som helst och överlämna honom till polisen. Det mönstret ska väl inte, kan väl inte, upprepas här?

– Jag vet inte om jag vågar stanna eller om det är bäst att flytta."

http://hbl.fi/nyheter/2015-06-14/759224/fascistiska-stromningar-skrammer-juristen


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[tk1971]
6/15/15, 3:30 PM
#1

Hmm… jag tycker mig känna igen nåt i artikeln 🤔

Magi-cat
6/15/15, 3:32 PM
#2

#1 Lite så hmmm….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
6/21/15, 11:14 AM
#3

Fy fanken … 🤮

Upp till toppen
Annons: