Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

Dagens Evenemang Om sajten och ifokus Bilder och videor Finland, allmänt Historia Humor Kultur; musik, film, konst Litteratur Mat och dryck Mumin! Naturen, växter och djur Samhälle och politik Resor, sevärdheter och äventyr Språk Vetenskap och uppfinningar Åland! Övrigt Off Topic
Samhälle och politik

Fascistiska strömningar i Finland?

2015-06-15 10:41 #0 av: Magi-cat

Läste i Hufvudstadsbladet om mannen från Tuva i Sibirien som drevs på flykten och fick asyl i Finland. 

Nu tycker han sig se liknande tendenser här. Det börjar lite omärkligt så det kan viftas bort som enskilda tokigheter.

"Minoritetsfientlighet drev Sayyn Amyrtak på flykten. Nu ser han liknande strömningar greppa hans nya hemland. – Jag är inte säker på att jag vågar stanna här, säger akademikern som fått politisk asyl i Finland."

"Sayyn gillade Alexander Stubb (Saml) som statsminister.

– Det var en chock att Stubbs parti gick med i samma regering som Sannfinländarna. Bara fascister kan säga att afrikaner borde tvångssteriliseras, säger han med hänvisning till ett av de sannfinländska övertrampen på sistone.

Just det här, att raden av invandringsfientliga inlägg bara blir längre men ändå viftas bort som enskilda övertramp, oroar Sayyn. Han tycker att det var så det började i Moskva när minoritetsfientligheten blev rumsren, att det så småningom blev okej att uttrycka sig rasistiskt. Och i dag, säger han, kan nationalisterna i Moskva fysiskt gripa tag om vilken asiat som helst och överlämna honom till polisen. Det mönstret ska väl inte, kan väl inte, upprepas här?

– Jag vet inte om jag vågar stanna eller om det är bäst att flytta."

http://hbl.fi/nyheter/2015-06-14/759224/fascistiska-stromningar-skrammer-juristen

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2015-06-15 15:30 #1 av: tk1971

Hmm... jag tycker mig känna igen nåt i artikeln Funderar

Sajtvärdar: iFokus vore ingenting utan dess medlemmar. Tänk på det.

Anmäl
2015-06-15 15:32 #2 av: Magi-cat

#1 Lite så hmmm....

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2015-06-21 11:14 #3 av: NeferNefer

Fy fanken ... Kräks

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.