Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 648 ggr
Magi-cat
2015-06-14 09:43

Flyttvåg från svenskfinland till Sverige

Inte på tio år har så många österbottningar som nu flyttat till Sverige…

Är det så och vad beror det i så fall på?🤔

Och vad gör de som flyttar, pluggar de eller är det drömjobbet de söker?

(Det skulle vara intressant att veta lite mer.)

Länken är bara till onlineversionen eftersom jag inte är prenumerant. Jag tror inte det är tillåtet att lägga ut citat från fullversionen, men ni som har kanske kan berätta….

http://online.vasabladet.fi/Artikel/Visa/66590


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Rheen
2015-06-14 10:06
#1

Skulle kunna bero på att det har blivit väldigt mycket 'ut med svenskan' i Finland, men så gissar jag väl att det är enklare att få sig ett jobb (m.m.) i Sverige, då de flesta i Österbotten har bättre svenskakunskaper än finska. Finns säkert någon vettig förklaring, men jag skulle kunna tro att det jag nämnt iallafall är en liten orsak. c;

~ Rheen.

Godisburk
2015-06-14 10:10
#2

Jag bor själv i Finland och vill åka och studera till Sverige då jag börjar gymnasium. Min anledning är att det inte finns såna gymnasium i Finland som jag vill söka till på svenska. Det finns inte ens ett hundinriktat gymnasium här, tror inte heller det finns ett hästinriktat på finska, så vi är lite efter. Så, vissa flyttar för att allting i Finland går på finska då man själv är finlandssvensk eller för att det inte alls finns ett gymnasium man vill till. 

Och för de som kan finska sämre så är det oftast en stor självklarhet (av de folk jag mött) för att det är ändå ett svårt språk att lära sig om man har svårare att lära sig olika språk. Då det är så mycket ändelser, former och mycket att hålla reda på.

EDIT: Och så är det ofta att Finland egentligen inte är så tvåspråkigt. Om man åker till ett annat ställe i Finland längre söder, norr, väster ut så är det bara finska. Här jag bor så är det lite mer svenska men det är stort sett nästan det enda stället och här kan inte ens alla svenska. Om man går till en affär på ett större ställe (eller bara här ibland) så måste man prata finska eller engelska för att de som jobbar där inte kan svenska.

Upp till toppen
Annons: