Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

Dagens Evenemang Om sajten och ifokus Bilder och videor Finland, allmänt Historia Humor Kultur; musik, film, konst Litteratur Mat och dryck Mumin! Naturen, växter och djur Samhälle och politik Resor, sevärdheter och äventyr Språk Vetenskap och uppfinningar Åland! Övrigt Off Topic
Övrigt

De ljusa nätterna börjar...

2015-05-18 13:24 #0 av: Magi-cat

Nightless nights i norra Finland...

Underbar bild:

http://yle.fi/uutiset/nightless_nights_begin_in_northernmost_finland/7999724

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2015-05-18 14:59 #1 av: JazzBass

Fin bild jo! Glad

Också i Vasaregionen (ganska mycket längre söderut än Utsjoki) är kvällarna/nätterna väldigt ljusa kring midsommar, även fast solen går ner under horisonten. Häromdagen vid 11-12-tiden på kvällen tänkte jag faktiskt på hur ljust det blivit igen nattetid. Men ljusare blir det ännu. Ungefär en månad kring midsommar är det så ljust att man på avstånd ser skillnad på mörkblå och svarta bilar utan större problem under dygnets mörkaste timmar. Det är stor skillnad jämfört med hemtrakterna i södra Finland faktiskt, även om det inte är längre än ca 350km däremellan. Jag tror nätterna nu redan är ljusare i Vasa än de är i Åbolands skärgård vid midsommar, eller ungefär lika.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2015-05-18 15:26 #2 av: Magi-cat

....underbart...Sol

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2015-05-20 19:06 #3 av: TjockaBerta

Jag älskar de "vita" nätterna i Finland. Sommar!

>>>Malum domesticum<<<

Anmäl
2015-05-21 22:10 #4 av: KickiG

Jag minns för si sådär 20 år sedan när en väldigt trött utbyteselev från USA utbrast "How the *sensur* do you sleep in this country when it never gets dark!!!" Och då var det här nere i Borgå där det faktiskt blir åtminstone lite skymning på natten.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Anmäl
2015-05-21 22:15 #5 av: Magi-cat

Skrattar

De långa ljusa nätterna är nog lite av en chock för de ovana...Sol

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.