Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 1910 ggr
MaxFlickan
4/19/15, 10:47 AM

Röstat?

Har ni röstat eller ska ni rösta i riksdagsvalet? Varför/varför inte?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Annons:
[tk1971]
4/19/15, 11:01 AM
#1

Nä. Min medborgarskapsanmälan hann inte bli färdigbehandlad innan valet. Annars tror jag att jag hade röstat.

MaxFlickan
4/19/15, 11:12 AM
#2

Medborgarskapsanmälan? Ursäkta en dum fråga, men vad är det?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

[tk1971]
4/19/15, 11:17 AM
#3

#2: man måste som bekant vara finsk medborgare för att få rösta. Eftersom jag varit det tidigare (men inte nu) räcker det att skicka in en anmälan om att nu vill jag ta tillbaka mitt medborgarskap (+ naturligtvis betala för det). Tyvärr var jag lite för sent ute med det.

MaxFlickan
4/19/15, 11:18 AM
#4

Ah, okej. Gissade att det var något sånt, men var inte säker :)

Tråkigt för dig :(

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

KickiG
4/19/15, 6:58 PM
#5

Japp, jag har röstat. Röstade redan på förhandsvalet. Varför? För att nu får jag gnälla på om allt är dåligt. Röstar man inte, har man ingen rätt att gnälla. 😃

Men för att vara lite allvarlig. Jag röstar eftersom jag anser att det är mitt sätt att påverka hur Finland styrs.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

MaxFlickan
4/19/15, 8:55 PM
#6

Bra gjort! 😃

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Annons:
JazzBass
4/20/15, 11:45 AM
#7

Självklart röstade jag. Valet kunde dock ha gått bättre i Vasaregionen tycker jag. Två kandidater (SannF och Saml) jag verkligen inte ville se i riksdagen slank med på slutrakan, varvid SFP tappade sitt fjärde mandat trots fler röster än i förra valet. Men så kan det gå…

Nu får man vänta med spänning på hurdan regering valvinnarna Centern med Sipilä i spetsen kommer svarva till. Sannfinländarna gjorde ett förvånansvärt bra val, vilket är en aning oroande. Får de plats i regeringen är nog SFP i opposition de nästa fyra åren.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

horsie85
4/20/15, 4:25 PM
#8

Nej röstade inte eftersom jag inte myndig ännu! xD

KickiG
4/20/15, 5:51 PM
#9

Sannfinländarna var verkigen en överraskning. Ska bli spännande se vad det blir av det hela.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

MaxFlickan
4/20/15, 8:19 PM
#10

J, fy för att SFP förlorade ett mandat, och till Sannfinländarna till på köpet. Urk :(

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

KPD
4/21/15, 2:16 PM
#11

Jag är rikssvensk, så jag kan av naturliga skäl inte rösta, men jag har följt valet med intresse.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

MaxFlickan
4/21/15, 2:18 PM
#12

#11 Nej, då är det ju lite svårt :) Jag brukar följa med när ni (rikssvenskar) har Riksdagsval. Intressant!

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

KPD
4/21/15, 2:20 PM
#13

#7 Skulle SFP och SannF inte kunna ingå i samma regering? Förvisso har man olika åsikter, men det brukar inte vara något problem i Finland, där regeringarna kan utgöra en ganska brokig skara.

Förmodligen skulle det vara känsligare för SannF än för SFP.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
MaxFlickan
4/21/15, 2:26 PM
#14

#8 Hade missat dig, sorry :) Nej, då är det ju lite svårt att rösta. Det kommer ju flera val!

#13 Klart de kan, det är bara det att jag inte gillar Sannfinländarnas ideologi eller någonting de står för.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

JazzBass
4/21/15, 2:44 PM
#15

#13 - Jovisst i princip, men en av Sannfinländarnas kärnfrågor som de jobbar för är att avskaffa den obligatoriska skolsvenskan, som SFP i sin tur jobbar hårt för att bevara. Att sitta i regeringen men inte få en ändring i denna sak skulle vara ett bakslag för SannF, och det skulle vara ett enormt bakslag för SFP (och enligt mig även för hela Finlands befolkning) om svenskan skulle bli frivillig. Språkfrågan är stor nog för att hindra dessa två partier att jobba i samma regering, skulle jag påstå. Angående övriga minoritets- och invandringsfrågor är SFP:s och SannF även så gott som varandras motpoler, vilket inte bådar gott för ett samarbete mellan partierna om de sitter i samma regering.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[NeferNefer]
4/21/15, 10:26 PM
#16

Jag röstade. Den stora anledningen till att jag återtog mitt finska medborgarskap var för att rösta i det här valet, och jag röstade precis som jag hade planerat: på något helt annat än sannfinländarna.

MaxFlickan
4/21/15, 10:28 PM
#17

Bra gjort!

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

[NeferNefer]
4/21/15, 11:14 PM
#18

👍😃

Magi-cat
4/22/15, 6:55 AM
#19

👍😉

Kan tyvärr inte rösta själv, men hade jag gjort det hade det definitivt blivit på något annat än sannfinländarna…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MaxFlickan
4/22/15, 8:31 AM
#20

#19 Tack för det! Skulle vilja höra en orsak till varför någon röstade på dem…

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Annons:
JazzBass
5/8/15, 8:01 AM
#21

Så nu är det klart att det blir en högerregering med Centern (naturligtvis), Sannfinländarna och Samlingspartiet. SFP hamnar i opposition för första gången på flera decennier. Få se nu hur det här påverkar svenskan i Finland. SFP är ju i huvudsak ett borgerligt parti, och att Sipilä valde bort SFP i en borgerlig regering kan ju inte bero på så många saker. Främst tror jag det är det att Sannf vägrar samarbeta med SFP (och vice versa), men de behövde inte heller fler partier i regeringen för att skapa en majoritetsregering. Ju färre partier som ska komma överens, desto lättare att driva igenom beslut, skulle jag anta.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MaxFlickan
5/8/15, 11:19 AM
#22

Sannfinländarna i regeringen, och SFP utanför. Detta kommer inte sluta bra för invandringen eller det svenska språket…

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Magi-cat
5/8/15, 5:32 PM
#23

Stubb har redan fått göra en språkpudel:

http://hbl.fi/nyheter/2015-05-08/754597/stubb-gjorde-en-pudel


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MaxFlickan
5/8/15, 5:35 PM
#24

Jo, jag såg det där…

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Upp till toppen
Annons: